Hvorfor åpenhet

Mange tenker kanskje «Hvordan kan du være så åpen om alt det der?»
Jeg har flere grunner til det.


Åpenhet hjelper

Jeg har som regel en dagbok jeg skriver mye av mine tanker og følelser ned i. Skrivebøkene mine er fortiden hjemmelaget av gamle VHS etiketter. Fantastisk gjenbruk. Det hjelper meg å få ut tanker som kanskje kan plage meg og gjenta seg. Dette er også kjent årsak til dårlig søvn, å svirre rundt med tanker når man legger seg. Jeg sovner heldigvis ganske fort, som jeg tror også er fordi jeg tømmer meg med tanker og følelser løpet av dagen. Jeg formulerer meg litt annerledes i dagboken og her. I dagboken er Gud hoved lytteren, og her har jeg mennesker som leser. Begge deler får meg til å forstå meg selv bedre og jeg skriver jo fortere her enn med håndskrift. Og ofte så avslutter jeg med bønn eller påminnelser fra Bibelen. For spørsmålet jeg kan stille hver gang er «hva ville Jesus ha gjort?» eller «hva ville Jesus ha sagt/tenkt?»

Mest stolt er jeg over at da jeg var hos Psykolog som sykemeldt i 2019, så sa psykologen at det var ikke verdt pengene, for jeg hadde så god innsikt. Altså jeg forsto meg selv, jeg visste egentlig allerede hva jeg trengte, jeg bare kunne ikke kjøpe det på butikken liksom. Og fått høre jeg burde bli psykolog selv. Så å skrive hjelper klart med bedre innsikt.


Oppdaterer gode venner

Jeg har noen gode venner som vil få med seg den delen av livet mitt. Kan godt være det er flere enn jeg vet. Og det beste syntes jeg er at jeg slipper å gjenta episodene som er sårbare og kopiere opp tekst rundt til de jeg vil skal vite oppdateringene. Jeg kan bare sende link hit. For mange av dem ber også for meg og vil vite hvordan det går ut fra det.


Når jeg har sagt A må jeg si B

3.August 2023 var siste livstegn fra storebror som var i Armenia. Vi trodde vi hadde mistet han for han drakk voldsomt mye øll. Det tok flere uker før vi fikk kontakt med han. I denne perioden bestemte jeg meg for å dele min frustrasjon og min historie her for første gang. (link) Og følt videre jeg har et publikum her som fortjener å få oppdatering videre.


 

Flere i mine sko

Jeg er jo ikke alene som pårørende og med disse kampene om livet. Vi skal kanskje holde munn for å beskytte familie og rykte, men da føler vi oss så alene. Når noen velger å åpne munnen, er det garantert flere som trenger akkurat dette for å ikke føle seg alene og for å klare å reise seg.


 

🎶Skriv din historie🎶

Det er en fin sang hvor refrenget går sånn: «Skriv din historie, med mitt liv, med mitt liiiiiv»

Og den setningen blir jeg ofte oppmuntret med å huske.

(link)

Handler om at Gud skal lage en historie i våre liv og som er med på å forme sterke vitnesbyrd om Guds virkelige rike på jord. Ofte når jeg noterer ned, opplever jeg Gud med vilje skaper drama for at MIN historie skal bli spennende og fengende for andre rundt meg. Vi alle har en unik historie vi ikke er ment til å holde for oss selv! Det hjelper meg også å huske hva Gud har gjort i livet mitt. Jeg trenger bare å lese igjennom, så ser jeg at flere ting hadde sammenheng «wow jeg fikk bønnesvar samme dag jeg ba jo, jeg hadde bare merkelig nok glemt bønnen» Fant jeg ut flere måneder senere da jeg slo opp i boken min. Tenk hvor mange år jeg kan holde på disse historiene uten å glemme dem, fordi de er notert ned. Og jeg ønsker å gi ut bøker også. Men er stort sett EN rød tråd gjennom mange år her som må oppfylles før jeg kan faktisk gi ut en bok. Derfor får dere bare biter av det. I min historie skal det være mange mirakler. Og hva er mirakler? Jo mirakler kommer av det umulige som blir mulig. Det må tvilere til for at det kan kalles mirakler faktisk når umulige ting går i oppfyllelse.

«Jeg vil gjøre faraos hjerte hardt(tvil). Jeg vil gjøre mange tegn og under(mirakler) i Egypt,  men farao kommer ikke til å høre(tro) på dere. Da vil jeg legge min hånd på Egypt og føre flokkene mine, mitt folk israelittene, ut av Egypt med store straffedommer.  Egypterne skal kjenne at jeg er Herren når jeg rekker hånden ut over Egypt og fører israelittene bort fra dem.»

2.mosebok 7.3-5


 

Flere vitner

Det står så fint i Bibelen at Jesu gjenkomst skjer ikke før ALLE mennesker får hørt evangeliet

«Og dette evangeliet om riket skal bli forkynt over hele jorden til et vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.»

Matteus 24,14

På lignende måte tror jeg også gjelder min bror.

Jeg tror Gud har planer for min brors helbredelse. Men at Gud ønsker flest mulig å være vitner først til at han disse sterke utfordringene. Jo flere som er vitner (som eks leser mine blogger om det) Jo flere vil se også miraklene skje når han først blir fri! Da er det nok ekstremt mange som kommer til tro gjennom denne historien. Dere er med som vitner.


Begrenset publikum

Av og til har jeg delt link på Facebook og instagram. Men siden jeg er gått enda dypere har jeg kun linken på TikTok, på mine visittkort og hjemmesiden min. På TikTok sagt i videoer at jeg helst vil det er 16års aldersgrense på bloggen. På Facebook, Instagram (og Snapchat) derimot har jeg følgere som er venner av foreldrene mine. 1.De ville nok likt å høre oppdateringen direkte fra mine foreldre, 2.kan hende de vil begrense og klage på min åpenhet ved å sladre hvis min åpenhet gjelder min familie. Derfor har jeg sluttet å dele linker der, foreldrene mine følger meg jo og der. Så jeg er litt tryggere her til å åpne meg når jeg lar være å dele linkene over alt.


 

Lei av å tie

Jeg har åpnet opp om min bror mer i det siste, og det er sånn som tidligere har vært en del “hysj hysj” Er det ikke vi som trenger åpenhet mest? Som kan bruke det som selvhjelp OG være til hjelp for andre som står i samme situasjon? Og det er mange der ute som er til og med livredde for å åpne seg om det. Men som faktisk kan hjelpe dem! Spesielt som oversett søsken. Hver tredje uke går jeg til en såkalt søskengruppe som står i samme situasjon, så jeg har jo fått noen å åpne meg muntlig til i samme situasjon. Jeg er 33 år og ønsket om en slik søskengruppe ble først oppfylt i år. Alle år siden jeg var 13 år har jeg ønsket et slik søskensamtalegruppe som pårørende til slike utfordringer som bror. Og det er flere der ute som ønsker dette, som ønsker å stå sammen med noen. Kanskje dette kan være til hjelp for noen når jeg deler.


 

Skryt

Jeg dro i kirka en gang da det var en langveisfra som skrøt av min åpenhet på bloggen. “å leser du den?” spurte jeg. Ja han hadde vel tidligere sett linken og så fulgt den videre selv om linken ikke er like tilgjengelig. Et av komplimentene hans var at livet er ikke bare rosa skyer, han syntes det var fint noen var åpen om kampen man har i livet. Mange kristne skal og ha det til å se enkelt ut. Flere har jeg hørt ikke vil gå i kirken en gang fordi alle er så glade og tror livet er så sykt enkelt. Da føler man seg jo ikke møtt med forståelse. Og mange råd blir kanskje som “gjør bare sånn og sånn” men det er ofte ikke “bare å gjøre sånn og sånn” Står man ikke alene med utfordringer, så er det kanskje lettere å stå.


 

Viktige temaer

Temaene min åpenhet handler jo mye om

  • Å være pårørende til en med utfordrende diagnoser (asbester syndrom og Bipolar) pluss alkoholisme. Som resulterte med egentlig ganske tydelig omsorgsvikt og utbrent-het.
  • Å streve med en normal hverdag når det kommer til økonomi, jobb og kamp mot Ufør. Hvor mange ser på det som stor skam. og kampen mot Nav systemet.
  • Å fremme Guds Ord og Rike i hverdagslivet midt i stormen. Hva jeg gjør for å ikke la det vonde ødelegge meg helt.
  • Å holde symptomene i sjakk med PCOS som stadig blir tatt for lite på alvor. Hvor den sterkeste symptom er som om jeg har en kronisk utmattelse.
  • Å oppfylle drømmene mine og kallene mine som Gud har lagt ned i meg.
  • Bonus: Fuglen min Darwin som har vært en stor glede i hverdagen siste halvåret.

Så det er min liste på hvorfor jeg er åpen.

Foresten følte jeg meg myyyye bedre i dag (etter forrige innlegg)!!! Min egen skriftlige åpenhet har nok hjulpet og hvilen jeg gjorde.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *