Når man ikke trenger å skrive så dype innlegg, så har man jo plutselig masse man kan skrive om. Kanskje det blir flere innlegg dagene som kommer? Om ting som egentlig er helt unødvendig å skrive om? Men så skiller man seg kanskje litt ut likevel.
Hvorfor vasker jeg føttene hver dag?
Har jo nesten blitt en avhengighet. Husker en predikant i menigheten min sa en gang at han aldri vasker føttene, de kan bli rene i dusjen, ha skjønte ikke greia med det. Jeg hadde nesten lyst å rope ut. Bare «se for deg» følelsen. Følelsen av å komme på et spontan besøk til en venn, du tar av deg skoene, slenger deg i sofaen, og TRENGER IKKE frykte om du lukter tåfis. Til og med skoene er du tryggere på, fordi du kanskje smurte deg inn med mint fotkrem på morgenen før sokker og sko gikk på. Så skoa lukter mint. Føles ut som skoa varer lengre. De holder seg fresh. Og noen ganger vasker jeg dem også før jeg legger meg, før jeg tar på noen sokker jeg gjerne bruker flere netter på rad. For trenger da ikke frykte natte-sokkene mine blir ill-luktende etter å ha smittet over svetten fra en hel dag ute på farta? Ja føttene kan bli rene i dusjen også, men dusjer annen hver dag og noen ganger hver tredje dag. Så de dagene jeg ikke dusjer, så slenger jeg først et håndkle for gulvet ned og så en fot av gangen oppi vasken. Og der får man plutselig sjokk hvor mye gørr det har festet seg løpet av dagen selv inni en sokk. Syntes bare følelsen er helt nydelig. Jeg har jo vitnet det så mange ganger før å se andre kommentere ut sin egen frykt for å lukte tåfis. Og hva er tåfis? Bena er faktisk en rense kilde. Å holde kilden til renselse ren, så tror jeg kroppen har det bedre 😍✌🏻
Rart ved det, plutselig blir man blogg dilla og kan blogge hver dag i noen dager, og vips så er det et halvt år til neste gang, lol. Vel, jeg digger Minecraft. Har skrevet opp navn på alle husene med kordinat. Så jeg selvsagt kan teleportere om nødvendig. Eller hvis jeg går meg vill. Her er det fine kartet mitt:
Under har jeg delt bilder av noen av husene jeg har PLEID å lage. Endt opp med grønnsakshage på taket og greier. Blir det fler hus nå så har det blitt populært å lage hus med tree saplings rundt hele veien og vente til de gror. Elsker det. Å ha et hus inni i et gigantisk tre. Et av hvert slag er vel målet.
What I Do Is at jeg tar runda gjennom alle hus, jeg connecter med både portal og compass. Og lager sti med fakler og bål. Jeg får IKKE lov å reise videre før jeg har hugget frem minst 4 Diamonds. That is my game. Målet er End. Jeg har funnet end. Når jeg er tilbake til End huset, så har jeg iallfall nok Diamond til å dø et pr ganger i End hehe. Så er jeg klar til å oppgradere basen rundt huset ved End portalen og ta dragen. Gleder meg!
Navn
og så har alle hus navn. Hvis du er Minecraft fan er dette vel god inspirasjon. Navna kommer av hva som dukker opp i hode mens jeg er der. Kan ha noe med utseende å gjøre eller bare «passende» navn 😝🤣 Her er alle navna:
Spawn
Hedmarktoppen (på toppen av et fjell)
Stompa
Fjellstupido (dårlig tilfluktsted inni et fjell)
Utøya (en øy)
Snippen (nabo av utøya som er min nabo på ekte også)
Mariustreet (enda en nabo)
Alex (enda en nabo)
Matheo (enda en nabo)
Gulset (både utøyas nabo og her jeg bor)
Lise Lotte (rosa blossom hus)
Sandra (rosa blossom hus)
Ellinor (rosa blossom hus)
Sjokolade kirsj (rosa blossom hus)
UTROPSTEGN (bra Enderman Cave)
Navnløs
FLUBBER
Tastatur
Bastian
Manifest
Rumpetroll (under vann)
Witch Bitch (første teleport til hekse spawn, men fant aldri heks der)
Ice Cold (vinterland)
Flåklypa (en landsby langt uttpå havet)
Gjøvik (en landsby langt uttpå havet)
Skotfoss (langt uttpå havet)
Sitron Is (Birch log hus som ser litt ut som en is)
Svalbard (masse isfjell)
Steinrøys (hus av Stein)
JungelTruls (i jungelen)
BambooCake (hus som ser ut som kake av bare bamboo block)
Jomfru Cave (første store Cave jeg fant)
Landsby Burp
Landsby Vita
Darwin’s plass
Jacky dalen
Freaky Tree (trehus)
Ørkensnut (undervannshus ved ørken landsby)
Fløyen
Hoppeslott
El Finito (End portalen)
Åmotsdal
Ruccula
Gaustatoppen (toppen av et fjell med snø)
Pandemini (masse panda rundt)
Somp gruva
Røde hunder (soppku øya)
Electro Jenssen
Forslag?
Forlag til meg selv for nye hus, har du også forslag?
Mariannes
Park Bistro
Karaoke
Tabernaklet
Bilde arkiv
hmm, skal jeg sjekke kamerarull og se om jeg har noen eventyrlige bilder som jeg har til tider dokumentert på Snapchat? Når vi først er i gang ;D
Mente søtingene 🤣Ikke så vanskelig å ta som en tror 😄✌🏻Say what?Utøyas venn er altså en nabo til utøya… fikk et helt nytt navn
Søker jeg etter Amethyst ved hvert hus så er det også sikra en bra Cave? Og hvis jeg lager Amethyst Farm ved hvert hus så får jeg masse bra blocks til å lage et helt eget hus av det, skulptur, design eller annet? 😄
I nesten hvert hus har jeg bokhylle med bøker som har enten Bønn, bibelvers eller dagbok. Gøy med dagboka, skriver inn hvis det har skjedd noe spesielt nærmeste dagene. Og så ser jeg jo når jeg var på huset sist.R.I.P. Happy Ghast 😭 sykt vanskelig å finne fler på singleplayer.Fjellstupido som ikke er så stupido lengre etter at jeg gjorde en grundig oppdatering sist jeg var innom😍✌🏻Fjellstupido 😄✌🏻Jacky DalenEn av de bedre husene jeg har bygd.Kjekt med gjerde rundt huset 😍Velkommen til ÅmotsdalÅmotsdalOppkalt etter nymfeparakitt fuglen minInnsiden av ØrkenSnut. Undervannshus i ørkenØrkenSnut med bokhylla mi 💖Lager tunell til en portalBåt er kjekt for å ta endermansElsker gulvene jeg lager! Fast mønster hver gang nåVeien i Nether til Utøya 🤪✌🏻
Kommenter hvis du også liker MkndcgGh mener Minecraft 🤩
“Hvordan går bussene til GKS?” Spør min venninne da jeg tok telefonen. “Hvis du tar den hit til meg, så kan vi gå dit sammen. Jeg har ingen planer i dag, og det er ikke langt fra meg å gå.”
“Det var Gud som sa jeg skulle ringe deg”
En profetisk helg på Grenland Kristne Senter. David Buch Hudson taler. Og det de er kjent med er at han pleier å ha profetiske oppmuntrende ord til folk i salen etter møtet. Da han var ferdig å predikere, så begynte han å plukke ut noen i salen som han hadde ord til. En av dem var faktisk meg. Han spurte hva jeg het, hørtes ut som det var et navn han hadde vanskeligheter for å huske. Han ba meg reise meg og vise med utstrakte hender hvordan jeg priste Gud. “wow” sa han. Så kom ordene ut av munnen hans, noe min fadder tok opp på telefonen. Med en tolk tilstede under møtet så fikk jeg skrevet det ned på norsk dagen etter:
“Du er en som en fjellbekk og uansett hvor du renner frem så er det liv. Du er reist opp til å bli en trompet. Til å proklamere Herrens rette veier. For det er noe i deg som ønsker å gå på de rette veier. Det er en profetisk ting i deg. Det er ganske stort. Du har erfart nåde kjærlighet og kraft. Men det er noen ting som Gud selv skal lære deg. Og du skal forløse nærvær og kraft på forskjellige steder. Det er en del av den du er. Det er en del av hvor du preker. Det er en del av tjenesten du har. Og du beveger deg i det mirakuløse. Du er lei av tullball. Det er en ny arena. Det er en ny arena av tro. For der du har vært har vært bra. Utrustet og trening. Du har betalt prisen. På vei til en ny arena og det er en helt åpen mark. Du har allerede berørt det. Du arbeider allerede i det. Men den er ikke så stor og bred som den burde være. Men den vil bli det. Det dreier seg om å vende unge mennesker opp ned. Men det er også om kvinner og lederskap. Du har et lederskaps budskap. Profetisk, mirakuløst, lederskap. Du har en pakke som Gud skal fremdrive med deg inn i den nye arena. Og jeg håper at jeg får se deg bevege deg i det mirakuløse. Klare fjellbekker. Du må ha det for å bevege deg i det profetiske. Og ha en trompet lyd. Du hører og du sier.
Berør henne med din nærhet. Forløs ditt nærvær over henne. Åpne døra for den vide åpne marken. Berør henne herre. Amen. “
“Sikkert derfor Gud ba meg ringe deg, fordi du skulle få dette” Og vi var bare 5 stykker i salen som fikk ord fra predikanten.
To streker under svaret.
I 2012 var jeg på en leder-leir i Oslo med det som het KMU (multi kulturell ungdom) Vi gikk i grupper og skulle øve på å profetere over hverandre? En av dem, Kjetil Spilde, fikk for seg at jeg var en EKTE Miriam, slik Miriam var i bibelen, musikalsk, profetinne. Jeg hadde nok fullstendig glemt hvem han var viss det ikke hadde vært for at han giftet seg med en god bekjent av meg på den tiden.
På samme tid, ca i 2011 oppdaget jeg min nådegave i profetisk sang. Jeg kan holde på lenge å forklare historien. Men jeg var i lovsangsteam med Anders Skarpsno på bønnemøtene i Filadelfia Oslo da jeg gikk bibelskolen der, han ba oss synge fritt over det instrumentale. Hver gang jeg gjorde det fikk jeg respons om andres gåsehud og berøring av den hellige ånd. Lærte det var profetisk sang. Litt som å synge bønner, men så ga Gud meg bilder, tydeligvis var det Gud, fordi det berørte mennesker. Jeg fikk respons om at det jeg sang, var til dem, at de virkelig trengte å høre det akkurat da, det ikke var tilfeldig det jeg fikk. Jeg prøvde det et pr ganger andre steder også og fikk samme enorme responsen. “Drit i hva andre sier, jeg MERKET at den Hellige Ånd var tilstedet” var et av responsene på Skjærgårds Music Mission sin åpen scene på Live Skjærgårds.
Mer om min nådegave i profetisk sang her:
Men, noe står i veien…
Jeg kommer aldri til å være komfortabel med verken den profetiske tjenesten eller ungdoms tjenesten (som også ble nevnt) før Gud oppfyller det han har lovet.
[Pre-Chorus]
♪ They can say, they can say it all sounds crazy
They can say, they can say I’ve lost my mind
I don’t care, I don’t care, if they call me crazy
We can live in a world that we design ♫
Ja, noe står i veien, folk kan kalle meg sprø. Hvis ikke Gud oppfyller det jeg har trodd han har gitt meg siden 2006, så er det jo færre som vil tro meg når jeg går i det profetiske. HVIS jeg der har vært på villspor en gang, så kan jeg godt være på villspor igjen liksom. De vil bare se skeptisk på meg. At jeg har fortalt folk noe jeg tror Gud har gitt meg, og så har han ikke det? Og det er en ganske stor ting liksom, som jeg har gått i årevis og ventet på. Som må oppfylles snart!! Ellers kommer jeg til å føle meg holdt tilbake. Og ikke rørt ungdoms leir eller deltatt på ungdoms møter siden 2020. Elsket å tjene blant ungdommene, men måtte ofre det. Det har gjort så vondt. Og så kommer dette liksom, at jeg har videre en stor betydning for unge mennesker? Vel det gir meg i det minste en større tro, for at Gud kommer til å oppfylle det han har lovet. At det ikke bare var meg selv og mine egne tanker som jeg vannet.
Bare et lite frustrasjons innlegg. Trengte vel å få det ut… Og de som vet, de vet. Så, helt ærlig, føler jeg meg som Abraham. En tid tilbake høsten 2020 så hørte jeg navnet Abraham gjenta i hode mitt. Han også ville bare være lydig til Gud, Gud ga han noe helt sinnsykt, han tørte jo ikke fortelle andre om det. Alle ville tenke han var sprø. Det gjalt å ofre sønnen sin Isak. Å drepe sin egen sønn. Det skulle være en lydighets handling. Men i siste liten stoppet Gud han, og han fikk Isak, sin elskede sønn tilbake. Kun en test. Jeg også tror jeg får tjenesten blant ungdommene tilbake.
Og da jeg bestilte bibel kortene fra Temu, så må det ha skjedd en pakke-feil. Jeg fikk to stk. kort av Abraham. Men for meg føltes det nesten ut som en påminnelse fra Gud:
En herlig ny bekjent, forsto plutselig «hvem» jeg var, hva jeg hadde måtte gå igjennom, kjente visst fra før av til den andre siden av livet mitt… Først gjør det godt å bli fullstendig forstått, men så… videre… er det lett å tenke ubevisst:
«ikke rart i at sånne som meg har lett for å bli sengeliggende»
Så da ble jeg sengeliggende i et pr dager.
Og det er sånt jeg innser først etterpå. Sånt som gjør at jeg prøver å blokkere det ute, slik at jeg husker på å leve for meg selv og ikke for den andre jeg ikke kan hjelpe ❤️ det er heller ikke alle som vil ta imot hjelp 🥺 Så bare en slags påminnelse til meg selv og andre, hva faktisk en «påminnelse» kan gjøre med meg 🥺 Har til og med gitt familien min «oppdateringsforbud»
Pass på dere selv folkens! Lov å syntes synd på seg selv i blant for å klare å reise seg på ny, men andre trenger jo forsåvidt ikke minne meg på det.
«Han liker å prate med jenter, han er nok bare litt ensom» skulle det oppmuntre meg til å holde kontakt med kameraten hans som er en tidligere ONS fyr? Det raser litt inni meg og jeg klarer ikke forklare med ord før jeg sitter på bussen, kladder en melding. Jeg avslutter med:
å kroppen «senser» det veldig fort hvis den må inn i noe ansvar. Den trekker seg tilbake før jeg selv oppfatter hvorfor. Og jeg vil ikke virke dømmende ovenfor han, prøver bare å analysere hva jeg opplever, også ut fra hvordan det kan stemme med det du har sagt.
forskjellen her er at du ikke «trenger» meg på noe lignende måte. Vi bare klikker godt sammen, har det gøy og driter i ansvar og omverdenen ☺️ så var veldig fint på karaoken i går!
Jeg hadde virket samlet tankene. Så det ble en Facebook status, til alle som kanskje følte seg truffet på en eller annen måte:
Jeg har nok blitt en person som sanser veldig fort hvis det kommer ansvar. Kroppen kan trekke seg unna. Selv uten å være helt klar over hvorfor. En overlevelsesinstinkt etter alt jeg har vært igjennom? Det har dessverre gjort til at jeg har kuttet ut kontakter som bruker ordene “jeg har ikke så mange venner” så jeg skal bety ALT for den personen? Av erfaring blir jeg enormt fort sliten i slike vennskap. Og det er jo fort en grunn til at de ikke har mange venner? Ikke til å stole på? Så jeg blir en storesøster og problem fikser?
Og vi har mannfolk som vil prate bare for å føle seg mindre ensom, så mine behov og hvordan jeg har det betyr egentlig ikke så mye? Blir satt til side? Mannen TRENGER meg bare for å føle seg mindre ensom? Det er et vanvittig stort ansvar. Mannfolk som begynner bare med å skrive “hei” i dm´s betyr for meg “kan vi prate? Så jeg slipper å føle meg ensom!” Ikke legg det ansvaret på meg, please! Jeg svarer sjeldent på sånt.
Jeg har Jesus å prate med jeg, det er nok for meg til å ikke føle meg ensom. ❤ Du kan altså være fattig på mennesker, men rik på Jesus og likevel ikke tyvstjele energien til folk, for Jesus er mer enn nok💖
«Herren skal lede deg hele tiden. Han skal mette deg midt i ødemarken, og dine ben skal han styrke. Du skal bli som en vannrik hage, som et kildevell der vannet aldri svikter.» Jesaja 58,11
Som dere ser i tittelen skal jeg til Spania i romjula 2025. Dette er delt etter at foreldrene mine har fått vite. I lang tid var dette en hemmelighet og kladdet for lenge lenge siden. Det vil være en sorg for spesielt mor? Noe vi har kranglet om HVERT ÅR; at jeg vil ha en annerledes jul, feire et annet sted. For jeg vil si at, det som har skjedd over de siste årene har vært mentalt skadelig. Med et familie medlem som er blitt alkoholiker og har flere utfordringer som går utover oss andre. Jeg har ikke følt meg beskyttet. Spesielt fordi mors høyeste ønske er å ville samle oss ALLE 4. Til en middag, til en bursdagsfeiring, til morsdag til jul og annet. Det er som om hennes ønske for å samle alle er større enn at hver og enkelt faktisk har det bra. Og jeg har fått nok. Så endelig etter flere år klarte jeg å ta saken i egne hender: jeg drar til Spania leiligheten vår i jula…
Hva jeg sa til dem da dagen endelig kom:
Jeg har jo være ute av landet bare en gang siden 2019 på grunn av økonomi og knapt vært ute av byen etter jeg flyttet til Gulset med høyere husleie og begynte på arbeidsavklaringspenger. Og som voksen vil jeg også bli flinkere til å ta vare på meg selv i en veldig sårbar høytid, så jeg har bestilt reise allerede igjen fra 18.desember til 2.januar ned til Spania.
Å fortelle familien mine gikk overraskende bra. Jeg skjønner ingenting. De unte meg det. De forsto endelig alvoret? Og de kommer med tips og råd og da de var nedenom få uker siden så meldte de meg på nyttårsaften på en karaokebar rett i nærheten. Selve julaften er usikkert. Og går ikke busser og taxi inn til byen julaften. Men hele poenget med å dra er jo for å slippe å trå på is, slippe å måtte alltid ta hensyn til de andre rundt meg som utrykker et større behov enn meg, ikke minst å slå over i en «spille sterk» væremåte så følelsene mine blir på en måte slått av. Kroppen spiller dø… stiv og stille. Overlevelses instinkt. Og da sprekker jeg i januar, jeg er tom og faller ned i en depressivt hull… Nå skal jeg være meg! Gråte må jeg gjerne gjøre. Så lenge følelsene får være åpne og ærlige med meg selv og de rundt meg. Og har en herlig nabo der jeg han tilbringe mye tid med. Hoved grunnen for dette innlegget var å lage en liste med ting jeg må huske før og ting jeg vil ha og gjøre i Spania 🙂 hvis det er åpent i romjula da 😉 listen endres underveis.
Før spania husk;
Store Headphones til fly (forferdelig bråk i fly)💚
Ørepropper til fly
Datamaskin til fly pluss koblinger 🔗 (skal ikke være i koffert)💚
Deilig å ha oppdatert lista litt igjen 😍 Mangler bare riktig sort og grønt garn pluss glitter i blått og grønt.
Vil du vite mer om hva temperaturteppe er så kan du sjekke ut oversikts lista HER hvor jeg forteller i de første innleggene. Beklager at den ikke er helt 100% oppdatert.