Miriams historie

Det her var creepy. Det er jo meg 🤯 Prikk lik meg.

 


Jeg er Lyttevenn på en barneskole frivillig. Jeg har ca 5 unger hver tirsdag hvor de får 20 minutter hver på å lese for meg for å få bli bedre på lesingen. Det er en kristen skole, så hadde vært utrolig artig å ta med egen bok som for eksempel lærer dem om Miriam i Bibelen. Om meg 🤣 For å lære og huske navnet mitt, og historien til Miriam er jo ganske lik min på noen områder. Bare se det jeg fant her:

«Miriam var en modig jente. De fleste har hørt historien om broren hennes. Men hadde det ikke vært for Miriam, ville det ikke vært noe historie..» altså det hadde heller ikke vært noe historie skrevet ned…? Jeg skriver ned historien vår. Vil gi det ut en dag. Om min bror. Og Miriam har sin historie om sin bror Moses. Hun holdt nemlig øye med Moses som lå i en kurv flytende nedover Nilen. For på den tiden skulle alle spedbarn bli drept. De klarte å redde Moses. Miriam og moren var nok veldig redde mens Moses drev nedover. Vi vet ikke alt. Kanskje det var krokodiller, fosser, store bølger, pøsende regnvær, sult og vanskelig for Miriam å holde øynene festet på kurven hele veien. Hun hadde nok noe frykt også når hun vitnet hva som nesten kunne gått galt med han. Akkurat som mitt liv i dag, så følger jeg med bror, det er ikke mye jeg kan gjøre. Og så lenge min storebror ikke vil ha hjelp, skal jeg ikke ha dårlig samvittighet til å ikke gi hjelp. Det er mer riktig å hjelpe om han ber om hjelp. Og jeg er sikker på at en som Miriam i Bibelen ba til Gud mens hun fulgte med. Hun måtte bare stole på Gud å redde han i enden av elven. Og der sto konen til den høyeste ledende mannen å badet. Han ble tatt inn som hennes egen sønn og vokste opp til en stor stemme for folket. Det er vel på tide å minne meg selv mer på denne rollen. Jeg malte til og med et bilde for noen år siden, burde henge det opp igjen. Men nå ærlig si at bilde jeg fant på nettet lignet mer på meg enn den jeg malte 😆

Var nok ikke tilfeldig de likhetene vi har. Og at jeg burde minne mor på det samme. «Husk at Miriam i Bibelen sto bare og så på at Moses fløt nedover Nilen, hun stolte på Gud å gripe inn så han overlevde og fikk et godt liv.» For Moses på samme måte som min bror er ekstremt nær døden. Hadde ikke Moses blitt lagt i kurven hadde han jo blitt drept. Kurven var hans eneste håp. Min bror kan drikke seg ihjel når som helst. Ta elendige valg som er til stor fare for han selv. Som å dra til Oslo i bare pysjen for å henge ute på pøbb den kaldeste natten i Januar og ikke finne veien tilbake til hotellet.

Takk Gud for at min bror er i livet. Takk Gud for at du holder min bror videre i livet! Takk Gud for at jeg kan stole på at du redder min bror slik du reddet Miriams bror Moses fra gamle testamentet. Takk for at min bror kommer til seg selv igjen og blir både frelst og helbredet i Jesu navn amen

Les historien om Miriam og Moses HER

Her er resultatet av forrige innlegg:

One thought on “Miriams historie

  1. Jeg husket Mirriam i bibelen og det er fint fortelling om å be og stole på Gud . Når vi ikke kan gjøre mer, Gud kan❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *