Lage barnebøker?

Jeg har hatt min første dag som Lyttevenn på en barneskole. Jeg kommer til skolen, setter meg på et rom, så blir elever sendt inn en etter en som skal lese for meg. Jeg hjelper dem om de staver noen ord feil. De får 15 minutter hver til å trene på lesing foran meg. Bøkene var små, enkle med bilder og lite tekst. Den siste boken handlet om 2 jenter som ville være med å løpe stafett, men det var ikke lov for jenter. Jenter løpte ikke raskt nok, det var for bratt for jenter og det ville bli for mange, sa de lederne for løpet. Så jentene kledde seg ut som gutter så de fikk være med å løpe. Historien endte med at det til slutt ble lov for jenter å løpe da de viste sitt sanne jeg og beviste lederne de kunne delta. En sann historie fra 1975 tallet var fortalt med bilder av de ekte personene som nå er godt voksne.

Tenk om noen av mine korte historier kunne bli fortalt i slike små bøker for skole elever som trenger lese trening. Så jeg fikk veldig lyst å bare skrive en liste med historier som kunne blitt slike små enkle barnebøker. Kanskje jeg til og med kunne lagd dem og fått lov å ta dem med så de kunne lest dem foran meg. Noen av historiene har jeg allerede rukket å fortelle barna under bli kjent stunden.

  1. Da jeg som barn klippet håret med en neglesaks og gjemte håret i søpla.
  2. Da jeg som barn stjal en fisk fra akvariummet på dyrebutikken.
  3. Da jeg som 3 år løp opp og ned i midtgangen i kirken midt i prestens bønn.
  4. Da vi syklet rundt sjøen med høner bakpå sykkelen.
  5. Da jeg fant en tralle i grøfta, så jeg kunne ta med fuglen min på tralletur ute.
  6. Fra å stå i mål for bror hjemme til å vinne “straffekonk” på fotballen.
  7. Da jeg oppdro de ekte endene Donald, Ole, Dole og Doffen.
  8. Historien om hønen Labbetuss som ble mobbet av andre høner og ville bli en mor.
  9. Da jeg feis lydløst på Kiwi og to ungdommer ga hverandre skylden for å ha fist.
  10. Hvordan jeg fikk 10`000 følgere på 100 dager på TikTok (morsom historie)
  11. Da jeg lagde brettspill, skrapelodd, barbieklær og mer mens jeg gikk barneskolen.
  12. Da jeg gikk en tur i skogen og fant en hel CD mappe full med Play Station1 spill

Listen blir sikkert lengre og lengre for hver uke. Så deler nå og skriver mer senere.

Jeg har allerede fortalt flere historier på TikTok med hæsjtagg “Miristory”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *