En PCOSer på Cøliaki kurs

Jeg fikk PCOS i 2011 s1idæ

Jeg fikk bekreftet PCOS i 2011 etter å ha hatt sterke symptomene i et år. jeg dro nemlig til legen i 2010 med sterke magesmerter, det smalt som ballonger i magen og jeg feis mye av mye oppblåst mage. Jeg hadde og mistet mensen og hadde ansikt fult av kviser, noe jeg skammet meg veldig over. Legen sa jeg hadde nok irritabel tarm og sendte meg til Gynekolog som kunne bekrefte jeg hadde flere cyster på eggestokkene enn normalt = PCOS. En hormonforstyrrelse sykdom med symptomer som om jeg har Konstant PMS. Humørsvigninger, uren hud, utmattelse irritabel tarm og mer.

Min behandling

Jeg ble anbefalt å gå Glutenfritt, Laktosefritt og Lavkarbo pluss trene jevnlig. Da merket jeg stor forskjell og fikk til og med kontroll over tankerush, søvn, humør, hud, PMS plager og Mensen plager. Jeg slapp til og med unna Mensen smerter og kunne kontrollere immunforsvaret så jeg sjeldnere ble forkjølet. Sukker er nemlig mat for bakteriene, så med en gang jeg fikk sår i halsen gikk jeg enda strengere lavkarbo og tar munnskyldvann som dreper bakterier i munnen.

Jeg fikk CØLIAKI i 2022

Men tilbake til saken… først i fjor, 2022, dro jeg til legen for å ta blodprøve for å se om jeg hadde allergi. Noe jeg aldri hadde gjort før og jeg på den tid slet med mye slim i hals og nylig blodsmak etter jeg hostet etter kort kiling. Blodsmaken forsvant heldigvis. Da jeg tok blodprøven fikk jeg rask henvisning til Gastrosekopi, hvor jeg fikk avklart jeg har Cøliaki. NOE JEG VISSTNOK HAR HATT HELE VEIEN. Jeg hadde jo mye magesmerter i 2010; DET MÅ HA VÆRT CØLIAKI. Så fikk jeg noe form for magesmerte eller oppblåsthet igjen til denne tid, har jeg skjønt at det er Cøliakien.


Følte meg utenfor på Cøliaki Kurset

Så jeg dro på Cøliaki kurs nå et år etter. Og jeg har vært litt skeptisk, for jeg vet hva de vil si. Det er et pr ting som IKKE gjelder meg, noe jeg er litt uenig i. Jeg kommer til å føle meg utenfor. Og det stemte. Et pr ting jeg gjerne skulle ønske flere med Cøliaki visste om. Og det er rett og slett åssen vi med Cøliaki blir anbefalt å bytte ut “Gluten brød” med “Glutenfrie (STIVELSE) brød”. Stivelse er gjerne mel som mais mel, ris mel, potet mel og mer. Siden jeg var 2 år i 1992, så dro jeg og familien min på slektsstreff annen hvert år med mors familietre. En av tremenningene mine kom etter mange år med nyheten om at hun hadde fått Cøliaki. Sånn i 2010 tro? Det var noe med utseende som var totalt endret, og det var at hun så ut som hun hadde spist mye av et slag, hun så nemlig litt overvektig ut. Og etter jeg gikk kostholds kurs i 2012, så fikk jeg denne aha opplevelsen etter at jeg skulle velge bort gluten varer på grunn av PCOS plagene. Jeg skulle nemlig og være lavkarbo, altså sukkerfri. Glutenbrød er jo ikke Lavkarbo! Det er faktisk mer karbohydrater i dem, masse stivelse, mer sukker = mer overvekt og hormonelle FORSTYRRELSER. Jeg frykter derfor på Cøliakies humør og helse hvor flertallet faktisk kan få oftere depresjon, overvekt og sterkere mensen/PMS plager. Jeg husket tilbake i tid hvor flere jeg visste om hadde Cøliaki så til å være overvektige. Og selv om ikke alle med Cøliaki har en slik hormonforstyrrelse sykdom som meg, har vi alle kvinner hormoner som bør balansert med blodsukker vennlig kosthold. Mais mel og ris mel er ikke blodsukkervennlige produkter. Jeg spiste glutenfri pizza en gang og kjente hvordan blodsukkeret mitt skøyt til vers. Var selvsagt mais mel i deigen. Forferdelig hjerteklapp fikk jeg og problemer med pulsen. Husker mine reaksjoner var verre på glutenfri pizza enn vanlig pizza. Så jeg fikk angst for glutenfri pizza. Vi med PCOS har og feil i insulinet og dårlig forbrenning, så skal lite til før høykarbo går inn som fett og man får store vektendringer. Vektøkning gir sterke utslag på symptomene. Jeg hadde enormt depresjon i starten før jeg endret kostholdet. Det er ganske logisk at når man kutter ut gluten helt, så blir det mer sukker, karbo og melk? Men det viste seg at vi med Cøliaki også er laktose intolerante da. Og at det er anbefalt å gå laktosefritt i minst 6 måneder fra man har fått Cøliaki.

Men jeg gjorde ikke stort endringer etter jeg fikk Cøliaki. For magen min hadde sluttet å romle for lengst og jeg derfor likevel kunne spise gluten innimellom. Tok jo bare 10 år å finne ut av at jeg faktisk har Cøliaki, så sier jo litt om hvor lite plagene mine var på jevnlig mindre inntak. Var visst noen typiske Cøliaki symptomer jeg slapp unna å ha i det hele tatt, som oppkast og hodepine. Jeg vill fortsatt ikke kutte Gluten helt 100% ut for da blir det mer av det andre jeg ikke skal ha. Jeg har erfart at med mye gluten over kort tid får jeg oppblåst mage og versefall smerte. Jeg er streng hjemme, men skal jeg i selskap så vurderer jeg å IKKE si jeg har Cøliaki for da kjøper de bare brød med masse stivelse, men jeg kan da vel heller bare spise pålegget, unngå å ta bakevarene da det er fulle av sukker og det skal ikke trenge å være så viktig med det forbaskade brødet. Skal jeg lage bakevarer selv så er det heller anbefalt med mandelmel, kokosmel, frø og ja.. Det er sinnssykt dyrt og ikke liker jeg å bake, så baking gjør jeg knapt. Ekstremt dyrt fra før av å leve som jeg gjør. Men det er bedre for blodsukkeret. Så når de på kurset babler om at vi kan spise det og det, jeg bare “nei nei” tenkte jeg. Jeg spiser ikke vanlige poteter, ris, løk, rotgrønnsaker, mais, frukt, blablabla.

Men jeg fant et brød på butikken jeg tillater meg å spise, det er Kjerne brød med mest frø og inneholder 28gram karbohydrater, da jeg prøver å ligge på under 20 karbohydrater pr 100gram. Det koster ekstremt mye, så kjøper det sjeldent og har det oftest til toast  med ost av Geit (som og er kjempe dyrt)

Og dette knekkebrødet inneholder og mest frø uten gluten. Det går som kveldsmat noen ganger. 21gram karbohydrater.

Mine aha-opplevelse

Folk har kanskje ikke en gang giddi å lese så langt, men nå vil jeg dele mine aha-opplevelser med kurset. Jeg har fra før av skjønt jeg er avhengig av jern vitaminer og andre vitaminer siden PCOS har mer utmattelse enn andre og har vanskelig  for å ta opp næring fra maten. Jeg tok ekstra jern da jeg så forskjellen uten. Så viste det seg at et av symptomene på Cøliaki faktisk ER jernmangel og vi ble anbefalt å ta det. Åååå det kommer av Cøliakien? Aaa ok.

Spiser man gluten så trekker tarmtottene seg sammen så næringen ikke blir tatt ut av maten. Det er noe jeg og lærte på kostholdskurset for mange år siden, bare de fortalte tarmtottene ble tettet igjen av gluten. Ganske likt forsåvidt. Man kan få Lymfekreft over tid, men tror dette gjelder hvis man går med mye smerte over tid ved jevnlig inntak. Jeg spiser utrolig lite gluten totalt og vet at som PCOSer er vi i fare for å få Livmorhalskreft, men livmorhalskreft skjer jo bare ved borteværende mensen over lang tid. Så lenge jeg har mensen regelmessig så trenger jeg vel ikke være redd for å få Livmorhalskreft. Derfor så lenge jeg ikke får mye smerter og plager ved lite inntak av gluten, trenger jeg vel ikke være redd for lymfekreft?

Sist men ikke minst var jeg ikke alene om at vi ikke visste om at vi faktisk er anbefalt til oppfølging med lege hvor vi tar blodprøver for å se om “verdiene” er bedret seg etter en viss tid. Nå har det gått 1 og et halvt år, så ja er veldig spent på om det viser jeg har gjort endringer. For kostholdet mitt er fortsatt MEST MULIG glutenfritt, laktosefritt og lavkarbo. Jeg fortsetter som før med helst maks 1 pizza i måneden, 1 kebab i pita i måneden og 1 burger i måneden.

Vel det var vel alt… gidder ikke skrive mer haha.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *