Lagde bok til bror

Nå kommer det en ganske sterk oppdatering, og det gjelder min storebror som har flere diagnoser og på grunn av overbruk av alkohol er han boende på Evangeliesenteret. Fortalt om det tidligere og vurdert å lage en liste med tidligere innlegg, så det blir lettere med oversikt om man vil lese noe fre tidligere. Men samtidig mye av det jeg har skrevet har jeg lurt inn i bånn av innlegg med en helt annen tittel. Får lage listen senere når jeg gidder.

Så, det er planen at i morgen (søndag) så skal vi besøke bror for første gang. Nesten 3 timers reise. Han har mast veldig om at mor og far skal komme med hans TV skjerm og skriver. Han vil absolutt se Ole Brumm på Tv skjermen og sikkert skrive ut masse greier han som vanlig sikkert vil helge opp overalt. Skriver som jeg har så langt lånt og veldig trengt. Mer om det litt senere. Tilbake til dagens Tittel, og det er at jeg har tenkt jeg vil lage han en ny skrivebok etter at han mistet i utlandet i fjor den forrige som jeg laget. Så jeg ville denne gangen lage bok av Ole Brumm etiketten fra en VHS kassett. Si meg, er ikke det en måte man viser man bryr seg? Jeg vil videre lage han en kopp med bilde på av vår tidligere undulat på som bursdagssgave i mai, han fikk hjemmelaga refleks lue til jul og noen juler tidligere fikk han et bilde jeg malte til han. Det ligger jo tid i det. Er ikke det en måte jeg kan vise jeg bryr meg? Vi har da alle forskjellige kjærlighetspråk, men han skremmer oss også ofte vekk med hans språkbruk når det kommer til å vise vi bryr oss med ord. Da må man tråkke varsomt.

Under får dere se prosessen i å lage boken.


Godt i gang med kjolen

Husker ikke helt hvor mye jeg delte om det i forrige innlegg, jeg gidder ikke sjekke akkurat nå. Men jeg kjøpte jo litt mer garn (lånte penger av meg selv) for ville lage kjole ut fra samme mønster som den gule genseren jeg nylig viste på et innlegg. Jeg bare ønsker å ha inn farger fra det Norske flagg. Noe som kommer til å kreve jeg tegner opp mønster og trolig ikke blir ferdig før 17.mai i år, så da må den jo passe som en hverdags kjole samtidig som jeg gleder meg til å bruke den til 17.mai neste år. for jeg er ikke personen som bruker bunad. POENGET er at da far sa vi tar med skriver til bror i morgen, måtte jeg forte meg å skrive ut riktig ruter. Når jeg kommer lengre på mønsteret, så trenger jeg flere ruter. For den skal bli 42 ruter bred og høy. Så da må jeg ha 42 ruter å tegne mønster på. Jeg fikk gjort det i sta etter de gikk og må tenke ut mer jeg kanskje vil skrive ut før den drar til bror i morgen. Og hva med sanger til lovsangsteamet? Gledet meg så til å jobbe med bedre tekster og ha med tekster til de andre i teamet. Neida, får som vanlig ønske meg skriver til bursdagen min.

 

 

 


Så kommer den kjipe delen

Selv om bror trives på Evangeliesenteret, så er det full av sinne i han. Han sier i det ene øyeblikket av vi må slutte å behandle han som et barn, så i det neste øyeblikket maser han om at vi må se å bry oss om han. Når han blokkerer mor og far på facebook og sier han ikke leser mail. Jeg hjalp mor og far til å få tilgang og se hans facebook gjennom en Facebook side som jeg lagde for mange år siden. Da får mammahjertet se hvordan han har det 💜 Så velger han jo selv når mamma og pappa viser de bryr seg. Nå handler det om at de IKKE bryr seg om de ikke kommer med tv og skriver. Han har rett og slett ikke lært seg selfcare, jeg trenger ikke mor og far til å bry seg så mye, jeg er voksen og har lært meg selfcare. Selvpleie. Å bry meg om meg selv. Jeg er ikke avhengig av familien til å ha det bra, men de kan selvsagt være grunnen til at jeg har det dritt? Selfcare handler også om å ta aktivt avstand til det som er dritt, det som ødelegger meg. Men det er sørenma noe av det vanskeligste, ja nettopp.. fordi jeg bryr meg jo om han. Men bryr jeg om meg selv nok til å ta avstand? En voksen mann på 36 år trenger da ikke leve sånn videre avhengig av kjærligheten til foreldrene sine? De dør jo en gang. Da er det jeg som må se å dekke alle disse kravene hans? Ja, for han krever jo så mye fra andre for å få det bra! Vi får skylda gang på gang for at han ikke har det bra😩 Er det noe rart i at jeg jager etter energi til hobbyene mine og selvdisiplin for å lese Guds ord? Jeg må jo selv kjempe for å få det bra når jeg får all den dritten over meg. Og skrivingen er også en del av selvpleie fordi det gir innsikt. Jeg Krever fra ingen andre.

Det som er poenget er at han truer med å stikke av til utlandet igjen. Der har han kontakt med en dame i AUSTRALIA (han aldri har møtt )som sa i en video (han sendte) at hos henne kan han bo. For «Hun bryr seg.» Og hun syntes synd på han for at foreldrene ikke bryr seg.. Beklager jeg er så åpen. Men jeg er så pissed. Jeg er vel litt som han da? Han langer ut om oss til det offentlige, så hvorfor kan ikke jeg dele min side av saken også? Det har jeg vel rett til? Folk som leser alt det han skriver må vel lure på hva vi tenker? Vi som han henger ut på den måten. Men jeg deler ikke bloggen i hytt og pine. Jeg skrev en lang mail til Nav, fått time til DPS den 21.mars. Og så skal vi føle vi kaster bort tid? for jeg vet jo jeg ikke har Bipolar. Og så må jeg betale for timen, penger jeg egentlig ikke har. Bare fordi systemet er så strengt. Fordi de tror jeg tuller og er lat. og Fordi PCOS symptomer aka KVINNEHELSE aldri blir tatt på alvor. Har ikke råd til å reise bort i sommer. Bare Blitt en vane det. Jeg er så irritert. Jeg skjønner nå jeg må slutte å lese de helt forferdelige mailene hans og sjekke tiktoken hans (hvor han delte skjermopptak av Facebooken sin der han skrev opp telefon nummeret til meg, mor og far offentlig på facebook. -så folk kunne ringe oss og be oss VÅKNE) Jeg bare trenger disse mailene nå som bevis for timen hos DPS? Er ikke rart i at dette trekker oss ned? Må vel skrive et langt notat for å forklare meg hvorfor jeg ikke har bipolar, men en logisk tyngde av familie drama og PCOS. Har nok uansett LITT godt av det. Ukens psykolog time liksom etter alt dette.


Visning

«For å være ærlig håper jeg ikke leiligheten blir solgt med en gang, for han skal ikke ha de pengene!» sa mor.

visning der til uka. De lånte med seg tv fra meg siden bror ville ha sin til seg…. Så det kan være tv til pynt i leiligheten når visningen foregår. For tenk dere om han nå kom til å reise utenlands IGJEN med tilgang til alle pengene sine.

Men nå har jeg ikke tid til å skrive mer for skal til kompis og skeie ut med en kebab pizza. takk bloggen for at jeg fikk lettet på trykket, det er nemlig slik jeg ofte skriver i dagboken min til Jesus og avslutter med bønn. Åpent og ærlig! Men må innrømmer jeg er HELT RÅD på tastaturet. (lørdag 16.mars 15:36 + pyntet litt på tekst i ettertid)

«Jesus sa at vi skulle gjøre større gjerninger enn Ham, siden han nå dro til faderen. Større enn det Jesus gjorde? Ja vel, da er det bare å sette i gang! Helbrede de syke, rense spedalske, vekke opp døde, drive ut onde ånder, stille stormer, gå på vannet, bruke alle nådegavene som vi har fått gratis – og lide for Evangelie skyld. Vi har jo fått den hellige ånd slik Jesus sa, så derfor er vi i stand til disse tingene.

Klarer vi å ta slike sannheter til oss? Vel, det er Bibelens ord, ikke mine. Jeg må nok innrømme at jeg personlig trenger et skikkelig vannbad i Ordet om jeg skal ta ordene til meg. Jeg må vaske den lille troen min i Ordets vannbad, la Guds lys gi meg næring, vann sennepskornet og tilbringe tid alene med Jesus.»

Fra boken «Dypdykk i ånden» (side -56-) av Annie Schaug

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *