Kreativiteten er min nådegave

Vi alle skal liksom ha en jobb, en vanlig jobb for å tjene penger. Men jeg har en kropp som har sagt stopp både grunnet de diagnosene som har rammet meg og en bror med sterke utfordringer som har påvirket siden jeg var barn/ungdom. Økonomi og matte merker jeg er aldeles ikke mitt felt og jeg klarer ikke presset etter penger, altså å klare en jobb som kan forsørge meg. Det står dessuten i bibelen at:

For kjærligheten til penger er roten til alt ondt. Drevet av den er mange ført vill, bort fra troen, og har påført seg selv mange lidelser.

1. Timoteus 6:10

Jeg har likevel en kreativitet som gjør at jeg kan selge det jeg lager. Og det har vært et press der også, å lage nok til å kunne få leve på det. Men når penger blir fokuset, så forsvinner motivasjonen. Spesielt i samtaler med NAV og det blir fokuset, å leve av malingen eksempel. Jeg kan oppleve depresjon rundt å skal jage etter penger ikke sant. Jeg gjør ikke det kreative for å få penger, jeg gjør det kreative fordi det er min hobby, min interesse noe som også er nådegaven min. Min måte å prise Herren på, Han som faktisk ga meg gaven. Og når nådegaven er gitt av Gud så vet jeg at resultatet gleder både meg, Gud og mennesker rundt meg. Det som er nådegaven er det som gir glede.

Tjen hverandre, hver med den nådegave han har fått, som gode forvaltere over Guds mangfoldige nåde. Den som taler, skal se til at han taler som Guds ord. Og den som tjener, skal tjene med den styrke Gud gir. Slik skal Gud i ett og alt bli æret, ved Jesus Kristus. Ham tilhører herligheten og makten i all evighet! Amen.

1 Peter 4:10 – 11

En annen god forklaring på nådegave er at det er et talent som oppbygger en selv, menigheten og andre. Og kreativitet er så bredt felt, det kan være i håndarbeid, i dataspill, i film produksjon, i musikk/sang osv. Men dessverre for meg ikke i matlaging og interiør 🙃 Nådegavene og talentene er mange fordi vi er alle et lem på Jesu legeme til å utfylle hverandre.

For likesom legemet er ett og har mange lemmer, men alle legemets lemmer er ett legeme, enda de er mange, slik er det også med Kristus. For med én Ånd ble vi alle døpt til å være ett legeme, enten vi er jøder eller grekere, treller eller frie. Og vi har alle fått én Ånd å drikke.

1 Korinter 12:12-27

Det kan likevel virke som fra andres øyne at jeg har kjærlighet til penger. Men jeg kommer jo til å ha en inntekt annerledes enn andre. Vi ser jo ikke hvor alle pengene til folk kommer fra. Men folk kan kanskje se hvor mine penger kommer fra i form av hva jeg deler av mitt kreative verk som jeg selger. Selv om jeg sikkert kommer til å få uføre, så får salg bli min inntekt i tillegg, ved siden av youtube der jeg og ønsker å tjene penger. Det er også en slags motivasjon til å være kreativ når jeg kan på en måte gi det bort til noen. For det kan glede andre også. Slik nådegave er. I forrige innlegg forteller jeg om at jeg har tegnet på tegnebrett og lagd en kopp. Så får jeg ideen av å selge flere slike kopper med eget motiv. Det motiverer jo å lage flere kopper. Til å tegne mer, til å være MER kreativ. Men problemet er at disse koppene er faktisk svindyre. 333kr betalte jeg vel for en kopp via Vistaprint inkludert moms og frakt. Skal jeg selge 1 kopp må jeg vel ned på toppen 199kr. Så da går jeg i minus. Men jeg kjenner at jeg får glede over det likevel. Hvis jeg gir bort gratis får jeg jo ingenting igjen og går i totalt minus. Men tar jeg hvert fall noe for det så blir det litt vinn vinn. Da får man litt tilbake. Poenget er at jeg vil jo ha grunner og motivasjon til å kunne være kreativ! For å få være kreativ er som mat for meg, en skaper glede fordi Gud og har skaper glede, fordi det var det Gud ønsket med livet mitt? Og en sterk motivasjon er jo og å kunne dele det med andre. En måte å inkludere andre. Som eksempel når jeg vil lage bibelquiz på Minecraft server og The Sims spillet. Men Ikke bare kreativitet i form av å vise bilder eller video, men i gave eller salg også. Og jeg kan ikke sette bibelvers på produkter fordi det har jeg ikke 100% rettigheter til, så da vil jeg heller skrive flere sanger så jeg har 100% rettigheter til mine egne tekster, som jeg igjen kan sette på produkter.🤩 For jeg vil dele Guds ord også! Men jeg er kunstner, ikke en predikant. Skal jeg lage en video med meg tale Ordet så opplever jeg å enten gå rundt grøten, eller frykter for å bli bannet på eks tiktok av et ord som uheldigvis provoserer andre.  Bannet betyr at TikTok tar ned videoen (hvis folk eks rapporterer) og man får advarsel om at jeg kan miste kanalen om det skjer igjen. Da burde jeg heller lage sang. Sang kan ikke folk ta meg på vel! I sang går man ikke rundt grøten. Sang er kunst 😍

Men jeg liker jo ikke økonomi, så salg likevel?

Helt riktig, men tror Gud har velsignet meg med å få til det jeg må få til når jeg skal selge egne varer. Så er det fullt mulig å få noen andre til selve salget, når jeg alltid har trukket meg til å stå frivillig i kiosker. Jeg kan jo bare få med en venn som kan ta seg av salget når jeg får lyktes med å selge fra en bod? Å jobbe i en vanlig butikk der “Kunden alltid har rett” orker jeg ikke. Jeg vil styre salget på min egen måte. Ikke press fra andre. Flesteparten som har kjøpt maleriene mine eksempel er egne bekjente og venner stort sett. Veldig grei handel.

Så apropo kreativitet, her er reisen for påske genser jeg brukte nylig i kirken da jeg sang 😃

       


Kommende prosjekt

Neste jeg vil hekle er en 17.mai kjole ut fra samme garn og “oppskrift” selv om jeg ikke følger oppskrift. Jeg finner ut av ting selv… Jeg rekker ikke å bli ferdig for 17.mai i år, så da får det bli en hverdags kjole som passer utenom også. Så gleder jeg meg veldig til å bruke den på 17.mai neste år.

Dette er bare en test ut fra garna til temperaturteppe:


God påske

 


Påske sang

Så har jeg sagt ja til å hjelpe til i søndagsskolen neste søndag, så hun spurte om jeg kunne ta en sang om påske. Da var det kjekt jeg hadde lånt denne fra mor. Ypperlig mulighet til å øve på sang, noter og keyboard/gitar.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *