Svikt i selvdisiplinen

I går(søndag) skulle jeg i bursdag til en venninne. Det var badstue, skjønte ikke hvor det var og hva det egentlig var. Var det ved et basseng? Små gruet meg til å leite. Men visste jeg hadde godt av badstue. For jeg hadde så behov for å hvile. Kroppen kjempet imot. Jeg klarte ikke å skifte ut av pysjen før utti 14 tiden? Og bursdagen begynte 16. Men jeg rakk det og fant badstuen ute langs elva i Porsgrunn. Jeg kjente jeg likevel var irritert over hvordan kroppen oppførte seg.

Det var da det gikk opp et sterkere lys for meg hva dette var:

Svikt på selvdisiplin

Det kan godt ha med å gjøre at jeg på lørdag gjorde husvask før jeg dro for å treffe mine kommende gjester for den kvelden. Så det gikk jo i ett hele dagen. Å gjøre husarbeid er jo en form for selvdisiplin. Jeg har kanskje kalt det for mangel på energi og at noe i meg stopper opp når kroppen svikter. Det kjempes imot. Kroppen vil ikke samarbeide med det jeg skal. Vanskelig å komme seg ut av døra. Det er jo selvdisiplinen som mangler.

Ikke rart i jeg har blitt totalt sliten på selvsdisiplinen da jeg siden jeg fikk PCOS i 2011 gikk strengt på glutenfritt, laktosefritt og lavkarbo pluss pushet meg selv til å trene HELST hver dag🤯 bare å motstå fristelser i et sosialt selskap er jo selvdisiplin!

Jeg tenkte ut dette blogg innlegget mens jeg gikk tur i dag. For i dag bestemte jeg meg for å hvile fra all selvdisiplin. Jeg droppet trening og Oasen Kafe som jeg egentlig hadde avtalt med meg selv å gjøre. Siden kroppen min kjempet så voldsomt imot i går, ville jeg få tilbake i dag av det jeg manglet. Var nok lørdagen som tømte meg for selvdisiplin. Og følte jeg endelig hadde fått svaret på hva jeg  manglet. Det var så deilig! Ikke bare en manglende energi, men manglende Selvdisiplin. Jeg fikk penger i dag og tenkte at det eneste jeg ville få gjort i dag av “selvdisiplin” var å gå for å handle mat på kiwi. Problemet er bare at jeg regnet ut at jeg kommer til å bli totalt blakk etter alle regninger er betalt, nettopp fordi jeg og har lånt fra husleiekontoen grunnet det jeg tidligere har trengt for mat. Måtte jo betale tilbake der også. Så kunne jeg i det hele tatt kjøpe mat før regninger trekkes eller skal jeg utsette regninger? Men da var det jo selvsagt bedre å kjøpe mat før alle regninger gjør meg  helt blakk. Mat er viktig!

 

Dagens Selvdisiplin (som er tungt å gjøre)

  • Lage frokost
  • Skifte til trenings tøy
  • Gå ut døra
  • Handle mat (satt litt utenfor butikken først)
Dagens “gikk av seg selv”
  • Stå opp (fuglen vekte meg)
  • Spise
  • Sette på oppvaskmaskinen
  • Bytte mat og vann til fuglen
  • Gå turen
  • Skrive dette innlegget

 

Jeg tenkte det var lurt å skrive en liste. Tenk om jeg har en tank som det står selvdisiplin på. litt som de 5 kjærlighets språkene. Vi alle har en kjærlighets tank. Når den er tom, så blir vi desperate. Noen trenger fysisk nærhet, noen trenger anerkjennelse ord, noen trenger bare tid med noen osv. Man vil jo eksempel ha en klem eller fysisk nærhet om den tanken er helt tom og man er en person som trenger det. Ikke alle trenger det. Men noen ganger er tanken så tom at det gjør vondt “JEG TRENGER KLEM” roper den kanskje. Og noe kan faktisk sette hull på tanken og så det bare fosser ut.  Men andre ganger kan vi kanskje bare drømme om at vi får en klem, så fylles den opp igjen hvor vi våkner med en god følelse.

Selvdisiplin tanken

Jeg med PCOS har kanskje en mindre tank for selvdisiplin? Det handler nok ikke bare om mangel på energi, men og mangel på selvdisiplin. Kanskje jeg kan behandle denne tanken for selvdisiplinen bedre. Hver gang jeg gjør en form for selvdisiplin, så tømmes denne tanken. Hver gang jeg hviler, så fylles den? Derfor jeg hvilte i dag. Og hva annet kan jeg gjøre? Det kan finnes noe form for avlastning for selvdisiplin? Et eksempel er jo at noen andre lager mat for meg eksempel? Foodora er litt fy-fy, for det er dyrt og usunt.

En god Venn

Jeg hadde sagt nei til en hobbykveld i kveld fordi jeg ville ikke være borte fra fuglen min hele dager om jeg skulle være borte i dag morges og de neste dagene (mye på programmet) Men siden jeg droppet trening og Oasen kafe i dag morges, skulle jeg takke ja likevel? Min bestevenninne ringte meg plutselig i dag. Hun fortalte hun hadde kjøpt inn mat og inviterte meg derfor på middag i kveld. Hun var offisielt flyttet inn i sin nye leilighet. Jeg kjente motivasjon med en gang  til å gå til Kiwi for å kjøpe inn til kjøleskapet mitt… Selvsagt ville jeg til hu i kveld! Dette kaller jeg jo avlastning for selvdisiplinen, når en venninne ville lage mat til meg/oss.

Kan en bok hjelpe?

Jeg elsker å bruke skrivebøker for diverse ideer. Og nå fikk jeg en idee selvsagt for å pleie min selvdisiplin. Jeg vil skrive lister for hva jeg gjør løpet av en dag som eksempel er selvdisiplin. Og få hvert fall det notert når jeg får svikt på selvdisiplinen hvor kroppen skriker etter hvile og kjemper imot. Kanskje jeg begynner å se et mønster på det at jeg gjorde for mye som var selvdisiplin dagen før? Jeg ser kanskje dermed hvor mye tanken kan inneholde av selvdisiplin. Hvor mye  selvdisiplin tåler jeg før tanken er tom?

Var dette lærerikt for deg? Jeg ser frem til å undersøke dette nærmere. Nå må jeg hoppe i dusjen, så skal jeg besøke bestiss i kveld =D


Sammenbruddene mine

På vei til bussen nå etter å ha tenkt mer over årsaken til tidligere sammenbrudd som gjorde meg sykemeldt. Sammenbrudd vet jeg kom da jeg presset meg selv og kroppen sa stopp. Jeg kunne ha eksempel en fin start på dagen da jeg tidligere jobbet i et vaskefirma, men så utenfor et nytt bygg så ville ikke kroppen ut av bilen og jobbe videre. Den samme følelsen jeg egentlig kjente på i går. Noe kjempet imot innvendig. Jeg vil tro at sammenbruddene jeg fikk var totalt tom tank for selvdisiplin. Det kom et hull på tanken og alt bare fosser ut. Tanken er helt tørr. Jeg husker at jeg prøvde å finne svar på hva som var med på å gi meg sammenbrudd og så var ideen det kunne være : negativ innflytelse fra andre, dårlig søvn, lite nære relasjoner som heier i hverdagen/ ingen å komme hjem til som spør åssen dagen har vært.

Negativ innflytelse

Det er klart at negativ innflytelse fra andre kan være med å sette totalt hull på selvdisiplin tanken. Det demotiverer å stå på. Så man må rett og slett da fylle seg med det motsatte, nemlig positiv innflytelse.

Kjente dette var oppløftende. Spent på fortsettelsen av å få kontroll på selvdisiplinen for å hindre den i å Stoppe kroppen i å fungere❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *