Velkommen hjem Jackeline

Endelig fikk jeg summet meg til å skrive etter flere hektiske dager. Og når jeg endelig slapper av hjemme så har jeg jo stort sett heklet på 17.mai kjolen min (fortalt om i forrige innlegg.) Så altså, lørdagen den 13.april dro jeg og min venninne til Moss med ferje på veien, for å hente/kjøpe ny fugl jeg ville kalle Jackeline.

Turen gikk veldig fint. Min venninne er veldig planter-frelst, så vi dro innom en blomster butikk rett før vi strandet på kjøpesenteret med dyrene. Det sto tydelig skilt på vinduet at her er det fugle unger som må bli tatt hensyn til. Så på innsiden satt 3 ganske så fluffie fugler og sov sammen. Den gule skulle være min <3 Men i følge det jeg har lært var hun nå en Perl Cockatiel. Men dette er jo bare melke-fjær… Jeg fikk litt sjokk da butikkdamen sa hun var kun 8 uker gammel. Så fjærene vil selvsagt fort forandre seg. Damen fikk henne fuglen inn i vesken min (etter å ha tatt vekk et pr leker og speil) “Hun har aldri sett leker før” fortalte henne. Blir nok mye overveldende. Så jeg hadde med mørkt håndkle jeg tenkte å legge over vesken når vi eksempel var på ferjen.

 

Darwin og Jackeline sitt første møte

Darwin så ikke henne med en gang da jeg plasserte han foran vesken. Han trippet rundt og hoppet til vinduet. Jeg tok derfor Darwin inn igjen i sitt bur for så sette Jacky inn i det andre lille buret jeg hadde. Med en gang ble Darwin desperat etter å komme ut for å se nærmere på henne. Så fort Jacky var plassert på Darwins gamle bur-plass, så slapp jeg Darwin ut og etter litt klatring på sitt eget bur, så fløy han gledelig bort til Jackeline for å hilse på. Det var vakkert øyeblikk og Jacky samtidig kunne føle seg trygg inni buret. For tror ikke det hadde vært særlig godt tatt imot om Darwin skulle rett inn i hennes bur eller motsatt. Alt virket så overveldende. Hun har vel i tillegg aldri fått flydd utenfor et bur før. Aldri kjent på noe frihet og nå alt skummelt og hun er jo bare en baby stakkars.

TikTok video HER


Dag 2 / Travel

Bare dagen etter skulle jeg av gårde klokken 14 i en kort bursdag før jeg skulle feire min egen bursdag med venner fra 16 etterfulgt av kino. Kinoen var ferdig 20:00, da var det jo alt fuglenes leggetid. Jeg gjespet godt etter å ha avvist min venninne forslag om å se Spillet på Tv2 Play videre den kvelden, noe vi egentlig hadde avtalt tirsdag, så jeg ville selvsagt bare hjem og se til fuglene og legges.

Det som hente med fuglene mine denne dagen var at jeg forsiktig fylte buret til Jacky med forskjellig mat tilfelle hun ikke fant på å gå til mat skålen selv. Darwin fikk være ute hele tiden fordi jeg skjønte han bare ville klatre rundt på buret hennes OG mor og far tok en tur innom ettermiddagen for å se at Darwin holdt seg der og ikke satt fast noe sted eller gjorde hærverk. Det gikk bra, da kunne jeg kose meg videre.


Dag 3 / UT

Det var mandag og dagens plan var å sjekke ut Gulset Nærmiljøsenter sitt strikke treff. Jeg våknet så tidlig som 7, så jeg fikk mye mer tid enn forberedt. Jeg rakk derfor å oppmuntre Jacky å få komme ut litt. Åpnet alle dører, men hun rikket seg ikke. Til slutt prøvde jeg heller å sette Darwin inn, men det ble litt dårlig likt av meg da han bare klatret rundt for å spise av maten som jeg hadde hengt der for henne. mat som skulle friste henne å få i seg noe. Jeg hadde nemlig sett henne ikke spise eller drikke noen ting. Men er vel kjent at det er slik første dagene i nytt hjem. Siden de holdt grei avstand og så til å respektere hverandre, så fikk jeg heller ideen å ta dem med ut i sola. Det var vel knapt 10 grader, men solen skinte, så var på tide å få til noe nytt å skje. Jeg prøvde forsiktig å gå på Jackeline sin side og da gikk hun fort mot andre siden av redsel, så hun kom helt bort til Darwin, da innså jeg han også ikke var helt trygg på henne enda så han bet etter henne. Jeg skjønte da det er godt jeg overvåker dem og ikke setter dem sammen i bur enda.

 


Dag 4 / Travel

Det var min bursdag på Tirsdag 16.april. Startet dagen med å være frivillig på Oasen Skole, videre dro jeg til Oasen Kafe hvor mor og far kom med gaver. Mor kjørte meg hjem i 14:00 tiden, så jeg fikk ha tid med fuglene mine. Darwin så til å ha oppført seg med å ha fått lov å være ute av burene. Han trippet rundt på toppen av hennes bur. Så enda en gang tok jeg dem med ut i sola den korte tiden jeg hadde før jeg skulle treffe en venninne på kafe 16:00.. Videre til en annen venninne for å se Spillet. Jeg var hjemme kanskje sånn i 22 tiden, så vært en travel men veldig fin dag.


Dag 5 / Tid og UT

Endelig hadde jeg hele dagene med fuglene, så jeg fikk Jackeline ut med litt hjelp. Hun var straks ganske overveldet av det og sto for det meste stivt og trøtt på toppen av buret mens Darwin som vanlig full av energi trippet rundt. Jeg gikk ut i hagen litt før solen forsvant ordentlig bak skyen og da hørte jeg til slutt noe skummelt innenfra og da oppdaget Jackeline på merkelig vis hadde kommet bak gardinen og krasjet i vinduet på døren. Da sto jeg i en ganske vanskelig situasjon for hvordan kommer jeg meg inn uten å slippe hun ut? Dette ble ganske dramatisk da hun fløy stadig og krasjet videre i vinduet innestengt av gardinene. Jeg fikk til å stenge henne mer inne i et hjørne ved å flytte på gardinen så jeg kunne løpe  inn uten at hun skulle fly min retning. Det var veldig skummelt. Rett inn i vesken med ideen på at “aa da kan jeg få vasket burene i samme slengen mens hu roer seg ned der” det ble gjort og hun tilbake inn i sitt eget lille tilvendings bur. Det syntes med en gang at hun følte seg trygg der og med glede så jeg hun drikke vann og spiste litt mat. Gode fremskritt.

Ellers er planen å sette min hånd inn i buret et pr ganger i døgnet for å vende henne til min hånd før jeg prøver å  mate henne med hirsje i buret. Hørt det er en måte på å hånd temme fugler, håper å lyktes.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *