Hvordan det går med spansken

Leser en spansk bok

Jeg er så happy over at jeg får til å lese spansk omtrent hver dag nå mens jeg spiser frokosten. Kjøpte en kristen bok på Ebay sånn i kanskje 2016, War Room… er ikke kommet lengre enn side 28 (nå senere side 31 mens jeg kladder) fordi både motivasjon og fremgangsmåten har vært vanskelig over de siste årene. Først drev jeg jo å markerte ord jeg ikke forsto før jeg skrev dem ned i en egen bok før jeg prøvde å oversette på egenhånd, før jeg videre brukte google translate. Så måtte jeg jo lese over alle ordene i boken før jeg markerte neste tilfelle jeg allerede hadde skrevet ned ordet. Sidene ble jo bare flere og flere. Da tok det bare lengre og lengre tid. Innså metoden måtte endres. Elsker den nye metoden!

Den nye metoden

Så i dag så tar jeg kun en setning av gangen. Gjerne frem til bare et komma. Først prøver jeg å oversette uten hjelpemidler. Så skriver setningen opp i google translate. I hver LINJE velger jeg 2 ord jeg ikke forstår/husker. Jeg markerer. Så skriver jeg ned de to ordene på hver side av linjen og markerer “pil” bort fra ordet som vist på bilde. Jeg vet dette bør gjøres jevnlig for å få god nok effekt, så jeg ikke glemmer ordene jeg lærer. At jeg tar 3-4 linjer hver morgen mens jeg spiser frokost er jo genialt! Bort med serie-titting under frokost! Nå skal jeg lære spansk fremover! Jeg innser selvsagt underveis at jeg har markert enkelte ord før, men jo flere ganger jeg oversetter samme ord, jo bedre vil jeg jo huske det. Jeg orket til og med å gjøre dette selv om jeg hadde feber få uker siden.


The Sims 4

Er flere måter å lære spansk på. En av dem gøye er å spille The Sims 4 på Spansk. Jeg bare kan bli litt lei i blant. Jeg bruker også kamera funksjonen på Google translate via appen på telefon. Lange tekster kan bli utfordrende å lese og forstå uten hjelp. Men enkelte valg muligheter lærer jeg ganske fort. Som eksempel “ir aqui” som betyr, “gå hit” De viser også følelsene til Simmene til en hver tid. Så eksempel “Asustada” lærer jeg betyr “Redd” Håper på mer YouTube film laging av Sims etter hvert. Da kan flere være med å lære. Og lett å trykke feil når man ikke tar seg bryet å oversette, blir fort humor ut av det.

  


Utgi bok

Det er og en stor glede å oversette en misjonstur-dagbok til Spansk, så jeg kan gi til mine venner i Peru. Hver tirsdag fremover deltar jeg på en sy-klubb som også er en norsk praksis vi Nav. Jeg er typ frivillig norsk som hjelper dem med norsk. Noen Spanske der som har sagt seg villige til å hjelpe meg å oversette. Dette betyr at de blir flinkere i norsk og jeg blir flinkere i spansk. Et lite utdrag av historien HER


Snart Spania

På grunn av dårlig økonomi har jeg ikke vært i stand til å ta utenlandsferie siden 2019. Jeg har jo vært under Nav og jobbet aktivt med å få uføretrygd. Endelig fikk jeg respons fra nav veileder etter hennes sommerferie og det bare gjenstår en arbeidsvurdering, så kan jeg sende søknaden om 2+ uker? ETTER 5 ÅR kamp. Så, etter en liten gå-tur med tante og hennes hund forleden fikk jeg til slutt ringt min bestevenninne og avtalt en uke september 2025 når jeg antageligvis har fått uføretrygda innvilget. BETYR jeg har en kjempe motivasjon der til å øve spansk det året som gjenstår før ny tur til Spania. Har nemlig en familie leilighet i Spania og kjente jeg ble super feri-syk til Spania. Jeg og bestiss var der første sammen i 2019, orker jo ikke dra mer med mine foreldre, så ser frem til mer reise igjen når jeg får mer penger.


 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *