Hvordan forstå Guds vilje

Skrevet 1.november

i 2021 tok en venninne koktakt og anbefalte meg å søke jobb som barn og ungdomsarbeider i en kirke som var et lite stykke unna. Hun sa jeg hadde passet perfekt til det og det var bare snakk om en enkel søknad så kunne jeg komme på intervju. Hun hadde også fortalt om meg til den kirken. Jeg tenkte selv at dette kunne ha passet til meg, men så skjedde det noe merkerlig. Jeg klarte rett og slett ikke å skrive søknaden og kjente jeg nesten gråt bare tanken på det. Det var et hinder der, jeg kjente motgang en akutt depresjon rundt situasjonen hver gang jeg tenkte på den jobben. Så etter en lang kamp så slo jeg det fra meg og varslet venninnen min og veilederen min at jeg må finne noe annet.

Ikke lenge etter var jeg leder på en leir, og pastoren for den kirken vi var i da fikk høre om opplevelsen min. Han satte på et smil før han begynte å fortelle. Han selv hadde jobbet i akkurat den kirken jeg søkte på. Men de hadde helt andre syn. Noe fra bibelen sto de rett og slett ikke for. Han trakk seg ut etter konflikter på grunn av disse ulike synene. “Det var nok ikke tilfeldig du følte det slik! Det var nok Gud som sa i fra du ikke skulle ha den jobben, for de har jo helt andre verdier enn oss og det fungerer som regel dårlig” Ja, det var da jeg innså hvordan motgangen og kampen jeg fikk fungerte som et Nei fra Gud.

I dag fikk jeg spurt min mor “ber du Guds vilje skje i din vilje?” som jeg trodde, det var nemlig en bønn hun aldeles ikke pleide å be. “Jeg ber den bønnen HVER ENESTE DAG! At Guds vilje skal komme i min vilje, slik at jeg kan glede meg over Guds gleder” Så gjentok jeg denne hendelsen jeg skrev øverst her, for å gi tegn på at når jeg føler det slik, motgang over et valg jeg er på vei til å ta, så kan det være et Nei fra Gud. Om mine foreldre skal fortsette å presse meg i den retningen jeg kjenner motgang, vit… at da presser de meg IMOT Guds vilje.

Som vil si at opplever jeg det motsatte av glede, altså en akutt dårlig atmosvære og depresjon, kan dette være et klart signal på at DETTE ER IKKE GUDS VILJE. For depresjon kommer da ikke fra Gud. Når man går IMOT Guds vilje, så står man jo face to face med djevelen isteden og han kan plage oss. Og man kan lett la seg ledes av kjødets lyster. Men å be Guds vilje komme i vår vilje, gjør oss tryggere på hva som gleder oss, at det er noe som og gleder Gud.

Er man en kristen, så har man satt Jesus som Herre i sitt liv. (Jesus) Kristus etterfølger står det for, kristen. At Jesus er Herre over livene våre inkluderer jo å SØKE Hans Vilje. Hva er det Han vil utføre i livet våres? Vil man ikke ha noe med Jesus sin vilje å gjøre, så er man jo bare sin egen Herre, man har kanskje ikke bruk for en Herre… Man går bare etter sine egne kjødiske lyster. Der har du noe å tenke på. Så hvem er Herre over ditt liv? Deg selv? Eller har du gått inn for å ha Jesus som Herre over ditt liv Hver Dag? Søker du Hans vilje i dag, så bekrefter du for Ham at du har satt han som din Herre.

Så når jeg hver dag ber Guds vilje komme i min vilje, blir jeg mer trygg ovenfor mitt valg. At er det galt, så setter han opp hinder. Er valgene rett, går det automatisk bra og jeg kjenner glede og fred =) Samtidig viktig og la det gå litt tid slik at man kan be over valget man er på vei til å ta.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *