“Forlat alt du eier og følg meg”

“Det du gjør er veldig bibelsk,”

sa kameraten min når jeg kjørte han hjem fra første bibelgruppesamling 30.august.

“Da så Jesus på ham og fikk ham kjær. Og han sa til ham: Én ting mangler du: Gå bort og selg alt du eier, og gi det til de fattige. Så skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!
Men han ble trist til sinns for dette ordet og gikk bedrøvet bort, for han var meget rik. Jesus så seg omkring og sa til disiplene sine: Hvor vanskelig det vil være for dem som har rikdommer å komme inn i Guds rike!”
Markus 10:21-23
Jeg selger kanskje ikke alt jeg eier, men jeg forlater alt jeg eier. Nesten alt hvert fall. bilturen ble litt lengre enn tenkt. Jeg kjørte han helt hjem, som ble meg en liten omvei, for han pleier å gå og det var ikke så langt. Og at jeg skulle kjøre han ble bestemt i siste sekundet før jeg tok inn i bilen.
– “Kan jeg spørre deg om noe?” begynte jeg
– “Du skulle bo i Halden et halvt år? Og du fortsetter å ha leiligehten her?”
– “Ja”
– “Hadde det vært mulig jeg kunne legge igjen tingene mine i leiligheten din? Det er sikkert borte innen du kommer tilbake altså. Jeg bare trenger å ha et sted å oppbevare det sånn nå når jeg flytter ut”
– “ja selvsagt”
og jeg ble med inn for å få oversikt over hvor jeg kunne sette eskene. Da jeg vurderte å si opp leiligheten var eneste bekymring for øyeblikket hva jeg skulle gjøre med alle tingene. Men da jeg fikk fred over at Gud hadde planer om hvor jeg kunne oppbevare dem, tok jeg jo omsider valget. Og her er kanskje Guds svar på det. Jeg ble lettet, og han reiser antageligvis allerede om en uke. Da skal jeg få låne nøkklene.
Innlegget om hvorfor jeg sa opp jobb og leilighet HER
– “Jeg så det i en drøm. du kommer til å reise mye.” fortalte min venninne for andre gang, bare denne gangen over telefon. Jeg håpet på å enten gifte meg snart eller at hensikten med mangel på bolig og jobb er fordi jeg skal bli mer utsendt. Og forlate “nesten” alt jeg eier. Er jo greit med en koffert og kjølebagg.

Det var selvsagt kaos dagene rett etter jeg omsider sa opp jobben også. Hva hadde jeg gjort liksom. Men en etter en dag kom det små og store velsignelser i livet mitt:

Søndagsskole

Søndag 21.august
Jeg ba Gud konkret om en ting jeg fikk så lyst til å oppleve, men som jeg tidligere  ikke hadde brydd meg så mye om. Jeg skrev det ned i boken min før jeg dro i kirken. Jeg kjente jeg var deprimert, jeg fikk mingleangst og ønsket å bare dra hjem igjen. Så jeg gikk mot døren. “Du går feil vei” var det en dame som sa i døren. “jaaa”… kunne jeg si og jeg følte ikke jeg trengte å stoppe opp, så gikk videre ut. Men først når en mann hadde lagt merke til at noe var i veien, kom han etter meg. “Drar du hjem igjen?” da var jeg kommet på utsiden av kirken. Jeg fortalte hva som sto på. At jeg sa opp leilighet og jobben, var så ferskt. Pluss noen sterke lengsler jeg ble minnet på. Han fikk meg med inn igjen. Så jeg satt meg under lovsangen og prøvde å ta meg sammen. Bare et pr minutter senere kom en av ungdommene, noe som var helt uventet. “Hei, kunne du hjulpet til i søndagsskolen?” ååå… det var kanskje ikke så dumt? Så jeg ble med ned. Det var kun 2 ungdommer som ledet hele søndagsskolen denne søndagen. De ville jeg skulle lese dagens andakt og stille barna spørsmål(bilde). Og det gikk fint. Scenen har alltid vært “mitt hjem.” Så våknet til live av det. Jeg innså senere dette faktisk var en forsmak på bønnesvar som jeg hadde bedt samme morgen. Men jeg hadde jo ikke tenkt tanken på at Søndagsskolen skulle kunne hjelpe meg med å få det bønnesvaret i oppfyllelse. “Du går feil vei”-damen fikk høre mer om jobb og leilighet situasjonen etter møtet, og fikk veldig omsorg for meg. Det lettet også litt.
Bare et pr dager senere fikk jeg telefon fra hovedlederen om jeg ville være med fast hver 3.søndag i søndagsskolen. Hun hadde ingen anelse jeg allerede hadde prøvd meg den søndagen, hun var ikke en gang i kirken den dagen. Jeg sa jeg kunne gjerne prøve, og jeg fikk et team å være med på, fra allerede neste søndagen som kom. Altså 28.august. Sammen med en annen voksen mann. DA, skjønner dere: Den dagen fikk jeg konkret bønnesvar(og sier desverre ikke hva jeg ba om). Men bønnesvar hadde jeg kanskje ikke fått om det ikke var for at jeg ble med i søndagsskolen. Gud fikset det til han, og han var tydeligvis enig i min bønn. For en glede. Ingenting var av mitt eget initiativ.

-“nå har de sikkert sånn kjedelig tale oppe” sier en av ungene.

-“ja og når de taler høres det vel ut sånn som dette for dere….” og jeg begynner å snakke Gibberish. Ungene begynner å le. 2 jenter og 3 gutter i en alder av 4 til 10 år. Og de ville ikke jeg skulle slutte da jeg studerte pennen mens jeg snakket tullespråk. Jeg lærte nemlig å være klovn på dramalinja ved Hedmarktoppen Folkehøyskole 2008/9 (bilde). Og ser ut som det hadde slått ann om jeg hadde laget et dramastykke ut fra Bibelen som klovn på søndagsskolen.

Jeg vet jeg kanskje ikke kan gjøre mye reise akkurat nå om jeg er fast med i Søndagsskolen, men det er tydelig Gud visste jeg ikke skulle sove på jobben mer, for jeg hadde nok sagt nei om jeg hadde sovet videre på jobben. Men som dere ser, endringer kan skje raskt. Samme søndag kom “Du går feil vei”-damen til meg og fortalte hun hadde spredd ryktet og funnet noen som har hybel jeg kan bo litt i gratis om jeg måtte trenge. Så jeg skal holde henne oppdatert hvordan det går.

Bibelgruppe

“Hei!
Jeg skal starte bibelgruppe. Har noen av dere lyst til å være med? Det blir i mitt hjem i Skien,”

dukket opp på facebooken feeden 27.august. Jeg som har leitet så lenge etter bibelgruppe. Jeg burde egentlig sagt til noen “kan noen hjelpe meg å finne en bibelgruppe UTEN å henvise meg videre?” for jeg fikk jo aldri napp. De fleste bare henviste meg videre og noen svarte meg aldri, det tok jeg som avvisning og det var jo sårende og demotiverende for å fortsette å leite. Jeg trenger jo også å føle meg ønsket. Vil ikke trenge meg på om en gruppe ikke vil ha meg. Men dette var gjennom facebook. Jeg sa fort ja. Og dette endte opp med starten av dette innlegget. Fine med bibelgruppe er å bli invitert hjem til noen, snakke om livet og Jesus og be sammen. Og nå har jeg jo absolutt behov for bønner over livet. Tirsdagen 30.august hadde vi vår første bibelgruppe. Overraskende nok spurte hun om jeg hadde gitar og om jeg kunne lede i lovsang. Klart det. Så jeg fikk ledet lovsang. Det er jeg takknemlig for, jeg som lengter etter å bruke sangen min. (gammelt bilde)

Og jeg hadde nok sagt nei om jeg hadde sovet videre på jobben.


Samarbeid med Rema 1000.

Dette lager jeg etterhvert nytt innlegg om senere. Jeg hadde vært på hyttetur i Åmotsdal med TikTok venner fra Gjøvik 8-10.august. Da vi kom tilbake til skien 10. så skulle vi på spillekveld, vi inviterte med oss min bror, men bilen var jo full av ting i tillegg til oss, det var ikke plass, så fikk legge igjen en sekk hos han. Denne sekken fikk jeg ikke hentet før denne dagen 29.august. Så jeg var innom jobben hans og lånte nøkkel. Da jeg kom tilbake med nøkkelen ville han at jeg skulle snakke med den nye sjefen hans. Så jeg ble med inn på bakrommet.

Jeg hørte du liker å lage filmer? Kunne du hjelpet oss å lage filmer til Rema1000, du skal få betalt!”

Tror du jeg har mye å gjøre fremover eller? Selvsagt vil jeg det!


Ny blogg

For ikke å glemme så våknet jeg jo til mailen tirsdag 30.august om at jeg fikk tilgang til Blogg.no. Og vet dere hva? Frem til Søndagen 28.august var aller siste gang jeg sov på jobben. Jeg har ikke wifi på jobben med mindre jeg drar på biblioteket 3 kilometer unna, og disse innleggene trenger jo tid. Vanskelig å holde en blogg i gang uten wifi og tid. Vel vi får se hvordan wifi og tid blir videre. Men det kunne ikke passet bedre å få tilgang til Blogg.no som nå. En ny start. Fikk jo 300 visninger bare første dagen her inne. Gud har fine planer for meg!

Og jeg vil selvsagt holde dere oppdatert om fortsettelsen.


 

Vil du se annet nytt og spennende fra meg? Her får du noen linker:

 

OVERSIKT RANDOM INNLEGG
TILBAKE FREM

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *