Får mestring følelse av å lese Spansk


Vi har leilighet i Spania

I 1989 kjøpte min bestefar, mors far, en leilighet i Spania. Torrevieja. Jeg, mor, far og bror dro ikke dit før i 2003. Da var jeg 13 år. Vi dro dit årlig for noen år, så er det jo ikke like gøy lengre å bli tvunget til å ligge på stranda i 5 timer og annet når man vokser opp forskjellige. Hadde min første tur med venninne i 2019. Og venter på neste tur når jeg har råd. Foreldrene mine drar ditt hyppig gjerne to ganger i året, samme gjør hennes brødre og demmes barn igjen. Målet mitt er å ikke være så turist fremover, men jeg vil få et nettverk og besøke lokale kirker og bli kjent med beboere som jeg kan lære mer språket av. Bare jeg finner noen som ønsker å bli med som vil det samme.

2011 med familien


 

2019 med venninne


Jeg fikk venner i Peru

I 2009 var jeg med Hedmarktoppen Folkehøyskole til Peru. I en hel uke bodde vi på en bibelskole da alle derværende elever var på reise, så vi deltok på en del møter og ble kjent med både barn av ledelsen og gatebarn. Vi dro videre til La Marced og mer. Men den første byen Perene var virkelig noe som stakk meg i hjertet. Jeg jobbet virkelig med å kommunisere, aller mest på Gibberish? Men jeg hadde med glosebok, og skrev gjerne ned mer. Jeg hadde nemlig spansk på ungdomskolen og fikk brann for å lære mer siden.

Etter hvert som barna ble eldre, fant vi hverandre på facebook. En etter en hvert sitt år kom vi i kontakt og prøvde så godt vi kunne å kommunisere. Husker første året var jeg på MSN med Obeth og Jared som var de to guttene på min alder, og vi brukte Webcam. Med de få ordene jeg kunne. Jeg ønsket så å kunne mer, for de kunne ikke engelsk. Og jeg følte så kallet til å dra tilbake en dag. En av dem skrev nemlig en dag:

Bilde ble tatt via filmkameraet, helt sort, da jeg lysnet opp så jeg hvor vakkert bilde var. Av Mirian, hun var den første jeg hilste på. Samme navn som meg. Så jeg malte dette bilde til minne. “Vas a venir a Peru” betyr

“Du må komme tilbake til Peru”

 

Jasmine og Obeth


 

Webcam på MSN. Brukte allerede da Google oversetter.


 

Fortsetter å lære

Jeg ville ikke slutte med å lære Spansk. Så en dag bestemte jeg meg for å kjøpe en spansk bok på Ebay. War Room. En ny kjent kristen film jeg hadde latt være å se, for ville så gjerne lese boken først… Spansk på 400 sider… Eeeh… Det gikk ikke så bra, for tok en evighet å lese. Så jeg sprakk i påsken i fjor, kremt, boken ble kjøpt i 2016.

Jeg var bare for dårlig til å sette av tid. Men nå håper jeg å ha en rutine som varer! Så valgt å lese ca 1-2 timer før trening hver uke. ca 2 dager i uka. Vil komme litt før treningen, altså 1-2 timer før treningen, og sitter rett utenfor treningssenteret. Det har gitt meg så glede å endelig få satt av tid.

Det har gått så bra. Jeg har begynt på en ny måte jeg trives med. Jeg velger 2 ord pr linje som jeg ikke forstår. Oversetter hele setningen på google translate og markerer disse to ordene i forskjellige farger og skriver betydningen. Hvert ord kan selvsagt få forskjellige betydningen når det kommer an på hvem ord som står foran og bak. Derfor må det eksperimenteres. Jeg oversetter hele setningen sammen og så tar jeg punktum bak og foran ordet for å se om betydningen endrer seg. Jeg får så mestring følelse, fordi jeg oppdager ord jeg husker hva betyr fra tidligere. Jeg har virkelig begynt å huske flere og flere ord. Så håper jo at jeg ender opp med å lese boken flytende innen jeg er ferdig å lese den.

Filmen er veldig bra! Bare se trailer:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *