Får FUGL =D

Nymfekakadu (tidligere nymfeparakitt): Alt du må vite!

Mammas katt døde høsten 2021, hun har hatt lyst på ny katt. Og ser det ville vært tarapi for henne. Hun fant en i Oslo som hun sendte mail til for å få adoptert. Jeg og ønsket meg dyr, jeg flyttet i januar og fant ut jeg kunne ha dyr i ny leilighet. Men jeg ville ha fugl. Og jeg selv kunne trengt å ha noe å stå opp til, noe som gir meg litt mer glede og energi. Er vanskelig å finne fugl. Jeg ville ha 2 stk Nymfeparakitt for da holder de hverandre med selskap. Helst inkludert bur toppen 2000kr. Og det selges fra Bergen, Trondheim osv. Men Oslo er et greit sted å kjøpe fra, kan ikke kjøpe fra Bergen liksom. For ingen fugl i telemark som selges. Evt er dyrebutikk et alternativ. Men hva er best? Jeg fant fugler i Oslo. Sendte mail og tenkte jeg kunne dratt med mor og hilst på dem. Men da jeg ikke fikk svar og mor fikk avslag på katt, så bestemte jeg meg for å uansett gjøre innkjøp av Bur. Veldig få fugler selges MED BUR. Så da når jeg skulle møte Kim og Martin i Tønsberg, så invierte jeg dem med meg videre til Horten-Moss fordi der i Moss skulle jeg møte en med et bur til bare 1200kr fra Finn. Vanligvis koster bur 5000kr. Liten Vlogg: HER 

Jeg la dette ut på en facebook gruppe for nymfer og fikk rask tilbakemelding om at buret er for lite. Jeg fikk samtidig to meldinger som ønsket å selge meg fugl. Dette satte raske bestemmelser. Og videre en som tipset meg bur fra Zoo.no. Jeg får skattepenger på 6000kr så da var det jo bare å hamstre i vei:

 

Første som tok kontakt med sin fugl til salgs var en grå gutt som var blitt håndtam. Ja de i dyrebutikkene er jo som regel ikke håndtamme. Det er derfor kjekt med de som er født i en familie, som temmes før salg. Den selges for 1000kr. Og den kommer fra Lillesand. Vi møtes på midten ca 20.april da jeg får Bostøtte til å betale fuglen med =D Dette er altdi midt imellom mine to bursdagssfeiringer ÆÆÆÆ jeg fikk melding pakken har kommet =D Nå skal jeg hente alle tingene fra Zoo.no =D Glad en venninne kommer på senteret. Da kan hun hjelpe meg. Jeg gikk hit, sitter på gulsetsenteret. (mandag 3.april kl.15:30)

Her er den gråe nymfen fra Lillesand jeg vil kalle Darwin

Oppkalt etter Darwin fra Peru jeg ble kjent med i 2009 da vi på Hedmarktoppen folkehøyskole dro dit på misjonstur:

Hun andre som tok kontakt hadde egg som ble ruget på. Hun kunne selge sin for 500kr. Og det er jo fint, for da rekker jeg å tamme Darwin først =) Fuglen er jo ikke klekt enda. Så kan Jackeline komme senere =D Siden det kom flere Nymfer kunne jeg komme med ønske. Jeg ønsker meg Gul jente =D

Jackeline er hun til høyre med lilla genser. Hun jeg og fikk god kontakt med i Peru. Vi spilte kortspill. Jeg har velig lyst tilbake. I flere år har jeg tenkt at om jeg får meg fugler vil jeg kalle dem Darwin og Jackeline

Jeg tok meg tur innom dyrebutikk og fant noe interessant. Jeg ønsker meg sekk så jeg kan ta med fugl på tur =) Og bursdagssønsker er selvsagt fuglemat, fugleleker og BABY GULPELKUTER xD

Gulpekluter vil jeg bruke til å tørke opp fuglebærsj =D Så slipper jeg å bruke så mye papir, da sparer jeg penger.

 

Jeg ryddet et rom jeg hadde brukt som kott og satte inn lille bur der, stol og en lampe jeg skal ha på UV lys kjøpt fra Zoo. Her skal nemlig fuglene få fly fritt når jeg er bortreist. eventuelt lekerom. Så da gjør det ikke noe at buret er lite =) Fuglenes hoved hjem blir i stua. Så om jeg skal en tur ut, kan de få lov å fly fritt her inne med leker på gulvet. Og kun eventuelt bruke buret til å sove. Ikke sant det er smart? =D Jeg gleder meg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *