Hvordan det går med sy-klubben

I fjor når jeg flyttet til Gulset så oppdaget jeg at det var et “nærmiljø senter” med masse aktiviteter. Jeg som ikke har jobb tittet gjennom lista og valgte å prøve ut Sy-stuen. Det er satt som en norsk praksis for damer som er under norsk opplæring. En til norsk var der som frivillig men det var kjekt vi ble to, hun er i år mye på kontoret, og disse damene i praksis kan jo trenge noen norske å øve seg med når det kommer til språket og noen som setter dem i gang. Jeg ble en gang spurt av leder å lære opp en helt ny til å sy, ja da følte jeg mine ferdigheter ble satt litt på prøve. Det har alltid pleid å være en del av opplæringen å sy veske, men jeg hadde ikke en gang lært det, så jeg lærte henne opp å sy en mini-pute.

Jeg har jo i våres kun heklet på 17.mai kjolen, så nå endelig er jeg ferdig med den til å kunne bruke tiden til å sy som alle de andre. Da hadde jeg selvsagt allerede noen planer klare. Jeg ville lære å sy flere bukser da siden jeg er 1.82 høy. Jeg ville nemlig også lære å sy buksene uten overlock denne gangen. Fordi jeg har jo ikke overlock hjemme, så trenger å lære hva jeg kan fortsette med hjemme når jeg ikke har klubben å gå til.  og hva er overlock? Det er en maskin som både kutter og syr kant til å bli en fin kant. Så ikke flere irriterende løse tråder oppstår. Under er et bilde av en pysj jeg sydde av et tidligere dynetrekk som jeg brukte overlock i kantene.

 

Dette er en overlock maskin:

 

Før jeg går over til to veldig fine dynetrekk, så tar jeg et som ikke er så fint som en test. Måtte nemlig legge på 1 cm ekstra på mønsteret tenkte jeg da, siden jeg måtte brette over kanten en ekstra gang for at kanten skal bli fin. Det blir nok også pysj bukse før jeg går over til å sy mer hverdags bukse. Jeg fikk tips av ei annen på sy-klubben til å legge ca 1 cm lenger på den ene bak, sy nær kanten på den foran og så brette over dobbel den bak. Vist på bildene:

På bildene både over og under ser man hvordan jeg har lagt bakside 1 cm lengre enn forside, man ser jeg har lagt dobbel for å sy og resultat.

Neste gang skal jeg sy inn strikk, da blir den også mye smalere rundt livet og jeg skal sy opp bena med samme metode. Men siden rapporten som DPS ønsket var såpass viktig og forsinket, så blir det en ny time til tirsdag så jeg rekker nok ikke sy-klubben kommende tirsdag, men heller på torsdag. Det spennende med DPS timen på tirsdag da er at jeg får endelig tilbakemelding som kan gi nok dokumentasjon til å søke uføretrygd. Selv om timen med resultatet ble utsatt, så fikk jeg komme  til en samtale denne fredagen likevel som avtalt. Jeg hadde behov til dette siden min bror har stukket av igjen som fortalt HER.

Så har jeg ønske om disse andre hverdags buksene som jeg syntes kan passe til gensere jeg har heklet. Under er stoffene/dynetrekkene jeg tenker å sy fra, i håp om at jeg kanskje også har nok stoff til å sy matchende t-skjorte. Men jeg har aldri sydd t-skjorte før, så da trenger jeg mer grundig hjelp.

En av hensiktene med sy-klubben er å få motivasjon til å sy og få sydd det jeg ønsker å sy. Siden ja, jeg sliter jo med å finne bukser som passer bena mine. Og Når det er sommerstengt i hele juli, så håper jeg jo at jeg har fått såpass sy-glede til å fortsette hjemme. Får mine fremtidige barn også problemer med lengden på klær, så kan jo mamma’n sy

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *