Føler meg ikke trygg 😩

Jeg var forberedt på å bytte soverom da vinteren nærmet seg. Fra april da jeg tok over denne leiligheten og frem til nå i september, så sov jeg i enkeltsengen. Siden jeg ikke har eid en dobbeltseng før hadde jeg så lyst å spare den. Men når vinteren og kulden kommer bør fuglen min få ha det varmt nok om natten og da sparer jeg strøm om jeg selv bor nærmere fuglen så vi kan ta fra samme varme ovn.

Så var det tydelig tiden var inne da plankene under enkeltsengen begynte å falle sammen hver natt. Og hver gang jeg skulle sette opp en planke så falt det gjerne ned to til.

 

Det er greit, jeg orker ikke dette planketullet, jeg bytter rom. Så for bare et pr dager siden hadde jeg min første natt i dobbeltsengen. Fordelen var at jeg ikke hører bilene på morgenen og det er mørkere for er mindre vindu. Ulempen er kvelden huseieren er hjemme og ser på tv for stuen hans er rett over soverommet. Jeg får dermed sove lengre enn vanlig? Men jeg sovner kanskje senere 😛

Jeg blir selvsagt mer oppmerksom på boden som har dør til soverommet. Jeg skulle finne frem et maleri som var der, for å henge opp på veggen. Et personlig og hemmelig verk jeg gjemte bort sist besøk. Og jeg må si jeg ble trist da jeg så baksiden:

 

MUGG’

Ja dette er jo egentlig en kjeller leilighet hvor halve leiligheten er bygd ned i jorda, mens andre siden har god utsikt ut over bakken. Jeg gjør meg litt mer kjent med boden og får enda et mer trist syn over skoene jeg hadde oppbevart der:

Hvite flekker. Så jeg tok ut flere av skoene og forberedt på å redde mer. Har jo tenkt jeg må passe på fra før av hva som var der. Men så blir jeg lite fornøyd da jeg oppdager dette:

 

Jeg får ikke igjen døren til boden 😩

Vel ser ut som den er halveis igjen, men da får jeg den ikke opp. Jeg innså at karmen hadde krympet, så døren var for stor for karmen. Jeg må dytte på karmen for å få plass til døren?

Jeg vil ikke ha mugg inn i soverommet

 

Jeg har selvsagt hatt soverommet mest mulig åpent inn fra stuen for å ha luft til soverommet, og spesielt i dag var det litt kalt og jeg valgte å være hjemme, så satte varmeovnen som tenkt mellom rommene. Er litt bekymret for at det er det forskjellen på temperaturen som har gjort endringer på karmen/døren til boden. Flere av dørene i leiligheten har nemlig problemer med å lukkes. Jeg vil jo ikke ende med å ha døren til boden åpent inn til soverommet når jeg skal sove der. Bare fordi jeg trengte en tur inn til boden og så ikke få lukket døren igjen liksom.

 

Jeg vet jeg bør fortelle dette til huseier så fort som mulig..? Men problemet er at jeg hater å ringe og han har dysleksi. Han er heller ikke hjemme i helgen. Alt jeg vil ta opp ender jeg opp med å samle opp til jeg ser han… Og når jeg ser han, så føles det kanskje ikke så viktig ut lengre. Men jeg får jo en følelse at jeg vil ut. Det er kanskje ikke så farlig, tenker dere. Men i fjor sommer bodde jeg i et lite hus der jeg drev å jobbet med 7000 høns på en gård. Og det lukta helt forferdelig mugg. Jeg la meg heller i stuen på det lille huset. Så fikk jeg beskjed at jeg ikke fikk bo der lengre, de hadde bestemt de skulle pusset opp det huset, de hadde innsett det selv, det var full av mugg. Og jeg lærte hvor helseskadelig det kan være. Så siden har jeg vært litt ekstra redd/obs for mugg.

Folk som drev og moppet meg for å velge enkelt sengen når jeg har dobbeltseng, og de forteller hvor enkelt de hadde valgt dobbeltsengen mens jeg egentlig ville vente til jeg ble gift. Så når jeg først velger å sove der kan det føre til helseskader? Viss jeg skal “rense” boden så har jeg allerede problemer med å åpne og lukke døren dit… Så akkurat nå vil jeg ha den lukket :/ Men får den ikke helt lukket en gang.

One thought on “Føler meg ikke trygg 😩

  1. Viktig å ta kontakt med huseier. Muggskader kan også oppstå, om det ikke bare er svertesopp det er snakk om, men råtesopp (som spiser seg inn i treverket). Dessuten vitner jo det om for dårlig inneklima og fuktproblemer, noe som kan forklare hvorfor du ikke får lukket dørene…. Må være en del mugg når det setter seg sånn på tingene i rommet også. Ville absolutt tatt kontakt, det er ikke en tullesak 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *