Som å gi tiende i kirken

Når man satser på hobbyen sin

Jeg snakket med den fine vennegjengen min på en messenger gruppe. Oppdaterte dem om hvor strenge nav er. Jeg fikk noen nye tanker mens jeg skrev med dem. Ennå så lite inntekt jeg har fra før av, krever nemlig nav jeg noterer hva jeg maler på meldekortet, så jeg ikke risikerer nav skal ha tilbake penger om jeg plutselig fikk salg. Men jeg vil jo egentlig ikke risikere å ikke ha noe som helst til overs enn bare til regninger. Huseier vil heller ikke la meg utsette noen betalinger fordi han har hatt så dårlig erfaring med tidligere leieboere. Flere har nok sagt det ikke er lurt å i det hele tatt si jeg har en hobby jeg kan tjene penger på. Men i Nav må man vise til man har en slags praksis/aktivitet for å ikke miste støtten og ønsker selvsagt å unngå mer press enn jeg klarer å håndtere. Det er klart det er DETTE jeg ønsker å ha som aktivitet: å (prøve å) leve av hobbyen.

Går i tro

Merkelig nok tillater jeg å notere noen timer på meldekortet for malingen. Jeg har ikke fått malt denne uken enda (dette er skrevet 6.september). vært mange bomturer til utstillingen som var stengt og byttinger av buss, trening osv.  Jeg vil få malt flere timer sammenlangt med håp på at jeg maler like mange nye bilder som jeg kan selge løpet av en utstilling, altså på en måned. Så ønsker å gå i tro på å notere på meldekortet en time de dagene jeg maler, uansett hvor mange timer jeg har malt den dagen. Jeg begynner i det små. Kan ikke risikere for mange timer på det. Men kjenner jeg skal notere noe som nav sier.

Hva er å gi tiende?

Dette er som å gi Tiende til kirken. Hva er det å gi Tiende? Det handler om å gi tilbake det som tilhører Gud. Tiende av vår lønn er Gud sitt. Det skal gå til en velsignelse for andre, for en veldedighet. Kirkene har kollekt som går til kirken, noen lokale prosjekter og gjester de har valgt å støtte eller misjonsarbeid. Misjonsarbeid kan være eksempel Kenya for å gi mat til barn, grave frem vann med mer. Jeg for eksempel har fast trekk på 100kroner i måneden til en klubb jeg er glad i. Mange spør “hvorfor kan ikke Gud gjøre noe med dem som sulter i Afrika” vel, Gud gjør noe allerede, Gud bruker kirkene. Gud bruker generøse mennesker som ikke er grådige. Det er en av våre tester Gud setter oss ut for, er vi generøse mot våre neste? Eller grådige? Men finnes samtidig så mange måter å vise vår generøsitet gjennom enn bare penger.

Jeg har bare aldri hatt overskudd. Jeg har tenkt at det er utrolig teit å gi i kollekt om jeg videre må “låne” av foreldrene mine fordi kollekten gjorde meg blakk. Det sies at man skal bare gi med glede. Å føle seg tvunget til å gi kollekt og ikke vil det, da skal man ikke gi. Gud elsker en glad giver, står det.

“Enhver skal gi det han har bestemt seg for i sitt hjerte, ikke med ulyst eller av tvang. For Gud elsker en glad giver.” 2. Korinter 9:7

Jeg velger å notere timer på Meldekortet med glede fordi jeg vet Gud med glede vil gi tilbake det jeg ofrer der. Da kan jeg klare å “gi tilbake”… For når jeg velger å notere timer, velger jeg på en måte å gi tilbake penger til Nav… Noen andre i Nav får vel heller de pengene da. Noen som kanskje står under enda sterkere livskriser enn meg. Jeg gir på en måte bort penger. Ennå det ikke er sikkert jeg tjener noe for bildene mine i september en gang. Gud ønsker ikke jeg skal leve i en slik fattigdom. Så når jeg velger å gå gledelig i tro med dette, tror jeg Gud vi lønne meg. Gleder meg til å oppdatere dere videre på dette senere om det viser seg det funker:

Jeg tror det funker! Det er jo et av Guds løfter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *