Gikk 12’000 skritt til Legen

 

min dårligste erfaring var da jeg var på Liseberg i september, gikk 16’000 skritt og begynte å halte etter 8000 skritt. Dagen etter rakk jeg bare å gå 3000 skritt før jeg begynte å halte… på NORDBYSENTERET. Dette var ikke uvanlig, jeg liker å gå rundt sjøen og får regelmessig vondt etter 9000 skritt, rekker ikke rundt en gang. Måtte jeg slutte? Hva var galt? Jeg bestilte legetime, fikk klokken 9 en dag. Det var meldt regn så selvsagt utsatte jeg for ville ikke stå opp 7 for å så gå over 9000 skritt i regnet en mørk morgen for å få vondt før legetimen. Fikk senere tid klokken 13:30, kom direkte fra hytta, parkerte hos legen og begynte å gå. Turen skulle gå rundt den samme sjøen…

 

12’000 sto det på klokken etter timen, og jeg hadde ikke fått vondt. «Tror du fant løsningen selv» sa legen. Jeg satte meg på lege benken og han sjekket bena, han fant ikke noe feil. Jeg hadde tatt noen helt andre sko den dagen, sko jeg ikke pleide å bruke. Og jeg fikk ikke vondt. Er nok SKOENE som var problemet. Jeg har gått med feil sko de gangene jeg fikk vondt:

Han fikk se på de jeg pleide å gå med, og kunne bekrefte de var nok for dårlige for meg.  De var hvert fall dårligere enn de jeg hadde på. Og dagens sko jeg hadde gått med var visst perfekte for meg. Kunne ikke en gang svare på nøyaktig hvor jeg fikk vondt en gang for jeg hadde ikke vondt.

dette betyr jeg kan gå tur igjen. Bare et pr dager senere var jeg på vei rundt sjøen igjen. Og jeg da visste hvem sko å bruke. Gå er noe av det beste for kroppen. Og tro det eller ei, jeg liker å lese mens jeg går. Alle raskere har vikeplikt for meg, jeg krysser ingen veier og legger blikket opp når jeg hører og ser i sidesynet at noe er på vei mot/forbi meg jeg bør passe meg for. Trening er bra for psyken. Glad, frisk og fri!

 


Vil du se annet nytt og spennende fra meg? Her får du noen linker:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *