Lyset i tunellen

Invitasjon til noe spennende

 

Så var det litt stille fra meg igjen. Vært sterke inntrykk å fordøye siste dagene. For det første fikk jeg en helt spesiell invitasjon jeg har valgt å holde hemmelig. For en gang skyld skal jeg sørenma klare å holde det hemmelig også! Kjenner det er deilig å ha klart det så langt. Godt å ha noe fast å tenke på fremover, noe å glede seg til, noe å legge et håp i, noe som kan bli et positivt vendepunkt. Noe av forberedelsene er også faktisk å skaffe ny genser som har litt for lange armer (bilde). Så var sjapt innom på Down Town i dag i klesbutikkene etter å ha lurt meg innom garnbutikken da jeg hadde innsett en feil de hadde gjort. Lørdag så la jeg to vaniljegule og en fersken farget garn på disken. Men på kvitteringen fant jeg i går det sto jeg betalte for 3 gule og 1 fersken farget. Jeg måtte jo bare da få tatt turen og hentet den siste tredje gule garnet som ble slått inn. Men da i samme slengen slo inn nummer 4 også, for jeg er en stolt hekler som har brukt 2 hele garn på akkurat en halv firkant. 2 firkanter = 1 vest = 8 garn. Så da gledet jeg meg til å komme hjem og hekle en halv firkant til 😆  For å være helt sikker, så måtte damen i butikken ta frem stigen for å telle alle de vaniljegule garna i butikken for å se om jeg hadde rett. Det hadde jeg og hun beklaget feilen.

 


Det motsatte av Kjærlighet er jo Hat

Min andre oppdatering var jeg også usikker om jeg skulle dele. Min storebror med asbergersyndrom, bipolar og Tourette syndrom ga meg et skikkelig slag i magen da jeg fikk vite han bruker «jeg hater deg» til sine venner og kollegaer for gøy. Han tror folk ler av det. En venn av oss har til og med fått tilbakeslag på kreft, så bruker bror «idiot» og «jeg hater deg» på sine såkalte kjærlighetsdikt og spammer med meldinger fordi han syntes synd på han. Det var så ille at vedkommende flere ganger ringte foreldrene mine for en alvorsprat. Og den vanlige reaksjonen på sorg er jo sinne hos min bror. Tenk at en person kan sende ut så mye hat, så jeg kjente selvfølgelig på å føle så ansvarlig til å reparere det han ødelegger. Ville gi vår venn en blomst eller gavekort eller bare et eller annet som plaster over den dritten. Jeg gråt og kjente det var kjempe vondt. Mor sendte meg link, den usikre diagnosen Touretts var jo nå åpenbart. Punktene kunne ikke være mer passende:

  • har problemer med å vente på tur, buser ut med svar
  • trenger seg på sosialt eller verbalt
  • bryter inn i andres lek eller samtale
  • er lett avledbare, mister tråden, skifter lekaktivitet ofte eller bytter tema midt i en setning, kommer ikke i gang med det de skal
  • slutter ikke med noe selv om de blir bedt om det
  • lar seg lett overvelde og havner fort i kaos
  • har lav terskel for å la seg frustrere
  • har store humørsvingninger, kan ta helt av i glede og like raskt bli veldig sint
  • får voldsomme reaksjoner ved relativt små utfordringer
  • har såkalte fight/flight-responser i tilspissede situasjoner, det vil si at barnet reagerer på omgivelsene med angrep som beste forsvar eller forsøker å stikke fra situasjonen fremfor å forstå den

kilde: https://www.utdanningsnytt.no/adhd-fagartikkel-selvregulering/tourettes-syndrom-og-selvregulering/303148

 

Lys i Tunellen

Men oppi alt dette har vi håp. Bror er jo kastet ut av leiligheten, må ut innen 3 måneder. Det er allerede et under at bror har sagt ja. Vi håper så inderlig det forblir er ja! Og håper mor og far lyktes med samtalen og plass for min bror. Han blir søkt inn for et helt ÅR på Evangeliesenteret i Halden! Langt unna mulighet til å kjøpe alkohol og god oppfølging med både utdanningsmuligheter og aktiviteter. Er du kristen og engasjert så håper jeg du kan ta med dette i dine bønner! Evangeliesenteret er virkelig et sted mange blir satt fri fra det som binder dem. På tide bror også blir satt fri i Jesu Navn Amen!

 

 

2 thoughts on “Lyset i tunellen

  1. Livet er jo ikke enkelt. jeg skal be for broren din.
    Bra at det skjer ellers mye fint med deg. Så flink er du med hender.

    1. Tusen takk 😍 bror kan flytte dit om få uker. Ingen av oss klarer vel å helt tro det før vi får se det skje. For kommer alltid noe som ødelegger, satan vet jo å ødelegge: men veldig fint å se det er på vei til å skje! Vår siste utvei. Takk for bønner og komplimenter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *