Hytta selges 😢

Selv om mine foreldre ikke har tenkt å flytte fra gården med det første, (hvor det derfor fortsatt er håp for meg å overta), så er det ikke mye håp for å redde hytta. 😭 Jeg hadde kjæreste og bil i fjor sommer. Og min ex var positiv til å lære å ta vare på hytta slik far gjør. Men når jeg verken har en kjæreste lengre til å hjelpe til med måking av tak eller bil til å komme meg dit jevnlig, så røyk nok tålmodigheten. Far har allerede visning denne uka. Så jeg må bare be:

Kjære Far, redd min hytte! Jeg stoler på du kommer i siste lita som du pleier. Ber om en familie som vil være med å holde hytta i stand. En hytte som blir fylt med den nye vennegjengen meg og min fremtidige mann får. Et sted for meg og svigers å dra tradisjonelt hvert år. Dette er også min fars ønske, men han er blitt for gammel til å holde den i stand så ofte som han har gjort. Nå er tiden offisielt her, så kom med din redning! Ber om din favør over hytta vår, så vi kan beholde den i slekta. Amen



Kort blogg info

Har jeg skrevet blogg innlegg ferdig dagen før, så kommer innlegget automatisk ut klokken 9 neste dag. Ellers prøver jeg å dele blogg før 12. Jeg unngår helst å dele på kvelden da jeg vil ha ca 24 timer mellom hvert innlegg. Så er det ingen ny innlegg etter klokken 12, er det kanskje ingen innlegg før dagen etter.


Hyttas historie

Hytta ble bygd av min farfar nær til gården hans tippoldefar(ish) kom fra. Far valgte å ta tilbake det slektsnavnet da mor og far giftet seg. Jarand Rønjom het han, og det var han som bygde Åmotsdal kyrkje og mer. Du kan lese om han HER


Oppdaget røttene som statist i 30 åra

Først året 2020 oppdaget jeg Rønjomsgrendi der gården og fars slekt var fra. Alle vintre vi tilbrakte tiden vår på hytta for å stå på kjedelige langrenn i Rauland, og så hadde jeg aldri badet i Rønjomsgrendi? Det var skuffende. I en alder av 30 fikk jeg endelig oppdage hvor mine røtter kom fra. Jeg dro dit jevnlig en periode alene fordi jeg hadde fått jobb som statist. Min statistrolle er å se flere ganger HER i Jordbrukerne.


I slekt med kirke byggere

Hvis jeg skal til mors røtter så må jeg helt til Tyskland. Min bestefars bestefar kom fra Tyskland til Norge for å bygge Skien kirke. Nå er det min igjenlevende grantante i 90åra som bor i Tyskland. Håper så jeg rekker å besøke hun en siste gang før hun går bort. Men med så dårlig inntekt må jeg nok vente til jeg blir uføretrygda først.


En fin gjeng på hytta

2020 var også samme tid jeg fikk mine TikTok venner fra Gjøvik. Da de fikk se hytta på snap bilder under Statist jobbene, ante jeg ikke at jeg kom til å endelig få en gjeng som ville være med. Så vi dro 2 år på rad dit sammen i sommeren 2021 og 2022, før bilen min begynte å få motorstopp. Dette skulle bli en tradisjon, så måtte far plutselig ødelegge alt.


Bønnestund på hytta

Ikke bare hadde jeg fått en gjeng som ville komme langveisfra for å plukke blåbør, padle kano, grille pølser og bade på rønjomsgrendi. Nei jeg dro også dit jevnlig for å faste og be. Hva er bedre enn å faste og be på et sted langt unna andre og uten tilgang til stort strøm og internet. Dette endte også med at jeg lagde en musikkvideo på hytta som er med å bekrefte hvor lenge jeg har brukt hytta som et sted jeg kom for å tilbringe tid med Gud. Jeg gledet meg så til å fortsette dette bønne eventyret på hytta og ta med meg min fugl Darwin. Men nå kan det se ut som Darwin aldri får være med å besøke hytta.

 

 

Et av mine siste besøk på hytta derimot, hadde jeg gleden av å lage denne:

 

 

Kjære himmelske far; tal tydelig til min far at han ikke skal selge hytta og at du har mye større planer for den enn å gi den i andres hender. Amen

 

 

95 leste forrige innlegg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *