Skal til Svalbard

Et etterlengtet besøk

Fordi min bestevenninne er i Bangladesh i 2 uker fikk jeg låne bil fordi jeg også skal bortom for å passe katten hennes. Derfor fikk jeg og mulighet til å besøke de som bor litt kronglete til. I går (tirsdag) fikk jeg endelig se barnefamilien igjen som jeg har kjent siden 2020. (bilde👇)  Altså brors ex-tantebarn 😅 Tidligere fortalt så ble de som en familie for meg, og barna ville kalle meg tante, siden flesteparten av demmes 6 tanter bodde veldig langt unna. Vi lagde youtube filmer siden 2020 og jeg følte aldri oppdateringer om bror var for mye for moren(min wannabe svigerinne) som også kjente til broren min. Men så kom den tragiske nyheten. De flytter til Svalbard i august 2024.😓 Husker jeg var så forberedt da jeg fikk vite det at “nå skal jeg hjem og sørge,” men med en gang tror jeg det var Guds røst som sa “takk for at du vil få en ny familie” så de kommende dagene Takket jeg noe voldsomt mye for at Gud ville gi meg en ny slik familie. Og uken etter opplevde jeg noe uventet da et barn på 9 år kjente meg igjen og ble helt desperat etter å se meg mer (fortalt litt om det i forrige innlegg) . Den familien jeg allerede har hatt lyst til å bli en del av. Så tror Gud fikser dette. Tror jeg allerede er på vei inn i den nye familien Gud har for meg. og noen ganger må Gud ta noe vekk for å gjøre plass til noe nytt. Så fikk jeg jo vite denne familien kommer tilbake om ca 3 år da 🙂 årene går nok fort. 

 

Hva rekker vi før de flytter?🥺

Jeg ble til slutt veldig glad jeg tok meg turen. Jeg hadde først tenk, “åh, de flytter i juni, det er for kort tid uten bil, rekker ikke stort før det” Men nå er det visst ikke før august. Ikke lenge etter jeg kom var barna ivrige til å lage filmer for youtube. Men det krever litt mer når jeg ikke har bil ellers. Så hadde ikke forberedt noe for det. Låner bare av og til bil når jeg skal synge i kirken osv. men det er sånn 1-2 ganger i måneden. Og når det blir varmere kan jeg sykle? Da jeg kom startet vi med å spille mitt hjemmelaga spill. Jeg kaller det mirimoro spillet. En kristen og barnevennelig versjon av noe jeg har spilt tidligere som ga meg denne ideen av å lage eget.

 

Mirimoro spillet

Jeg har skrevet ut 200 bilder og 400 tekster? Husker ikke helt men er hvert fall en del. Bildene er fra min families oppvekst. Det er derfor 100% rettigheter i bildene til å kunne produsere et spill som blir solgt i butikkene. Familien min elsket det og disse Barna elsket det da de er litt eldre enn sist vi prøvde det. Hun ene hadde trukket 10 bilder og sagt at ALLE bildene var morsomme. Det gledet meg! Spillets gang: Man kan enten ha 10 tekster på hånden og legge det som passer til bilde som ligger på bordet (så stemmer over den som man syntes “passer best”) Eller motsatt: Man kan og  ha 10 bilder på hånden og legger ut hvem bilde som passer best til teksten som ligger på bordet (mer barnevennlig for de som ikke kan lese). Siden moren gikk rundt og gjorde “husarbeid” ble hun dommer som kom da vi var klare til at hun kunne ta en avgjørelse på hvem som var vinner. Minstejenta kunne ikke lese så bra, så hun fikk stadig hjelp. Så er forsåvidt et kjekt spill for å bli flinkere til å lese også.

Så kom løsningene 😃

“Hva om dere vil ha dette spillet og ha det med til Svalbard? Da får jeg en frist til å lage en bedre versjon slik medpastoren i kirken tilba meg å kunne bruke kirkens skriver til”

2 år siden hadde jeg nemlig vært på menighetstur og presenterte spillet for dem. En av pastorene lo og ble så imponert at han takket meg for at jeg fikk han til å le, så sa han at jeg måtte jo få skrevet ut bedre papir på dette og kunne låne kirkens skriver. Og har ønsket å selge spillet på eksempel julemarked?

Planla neste youtube film

Ikke så lett med mulighet for youtube filming med lite tilgang til bil og det sjeldent går buss til dem. Men vi kom frem til at hvis demmes mor eller far henter meg (med barn), så kan vi først filme at barna hilser på fuglen min. For så blir jeg med til dem for helgen, vi filmer til youtube hvor vi lenge har tenkt å lage Slim, noe jeg aldri har gjort før, noe barna har villet lenge. Jeg besøker demmes kirke på søndag og blir kjørt hjem mandag. Dette kan og slå seg sammen med at min mor eller ei venninne passer fuglen min hos seg for skal vaske buret før jeg får fugl nr.2 midten av april. Men da får jeg ikke vasket bur før mandagen hehe.

Hva om jeg blir med til Svalbard? 🥲

Selvfølgelig får jeg lov å besøke dem når de har flyttet. Bare jeg har råd for å reise dit mm. Og de bor der toppen 3 år som er reglene for innbyggerne i Svalbard. Men etter vi snakket om barnas fortsatt glede for å lage videoer med meg, så måtte jeg lufte en litt skummel idee “Hva om jeg kunne være med dere dagen dere flytter, reise sammen og dokumenter på film deres første dager i Svalbard. Hadde ikke det vært helt rått å se for dere, familien deres og venner?» morens søskenflokk er på 9stk og farens søskenflokk på 3(?) så er det jo kjempe relevant at folk vil se hvordan det er å flytte til Svalbard. “så om dere og trenger litt hjelp med barna så er jeg jo tilgjengelig for det og når det kanskje er mye som skjer de første dagene” først delte jeg ideen til barna… litt skummelt å gjøre det da de kan bli masete. Men så turte jeg å spørre moren, og hun syntes faktisk det var en god idee. 🫣🤗 Kanskje dette da blir min første hele uke på ferie på lenge og en større grunn til å lære enkelte å passe fuglene hos seg. Dessuten når jeg får ny fugl slutten av april så må vi 3 bli kjent. Så at jeg sparer ferie til august er kanskje passe tid. 

På tide å bli ferdig med andre prosjekter!!

Nåværende hekleprosjekter minker, heldigvis, det betyr at det blir mer tid for data prosjekter. Forhåpentligvis. For da må jeg jo se å redigere tidligere filmer ferdig. Nå har jeg frister! En grunn, en motivasjon, en avtale, et samarbeid! Jeg må få redigert filmer filmet 2 år siden 🤣 Så for å være sikra jeg får mer motivasjon og tid til å redigere filmene: SE Å BLI FERDIG MED HEKLE PROSJEKTENE! Det jeg ønsker skal gjenstå av hekle prosjekter er Temperaturteppe som hekles på i et år. kan hekles 2 ganger i uka rett etter trening når jeg sitter med en protein smoothie? Så har jeg 17.mai kjolen som har frist å bli ferdig til 17.mai 2025. Det hekler jeg i sofaen når jeg ser tv serier eller film under/etter måltidene mine. Sist men ikke minst, så vil jeg kjøpe inn garn for å hekle til høstens Julemarked. Smått og godt som  kan hekles når jeg er i kirken, på hobbykvelder og mer. Det holder! 

Mye annet kommer fort i veien

Dagene går så fort. Det er onsdag 27 mars og klokken er 11:23 og jeg må komme meg til puse passen en tur. Der sitter jeg gjerne 1-2 timer og koser med pusen, leser litt bibel, skriver litt med Gud og bytter vann og gir den våt fòr. Så når jeg kommer hjem er planen å vaske min fugls bur, men hva om jeg er så dum å utsette det utover dagen, for å vaske bur er kjedelig. Kjøpt en kritt tavle for å motivere vasking ellers i leiligheten. Får jeg vasket mer? Timene kommer til å gå så fort. Så føler jeg meg kanskje så sliten at jeg streamer og hekler ut kvelden. Raking i hagen skulle jeg ha fått gjort også. Og for hver pause/måltid jeg har blir jeg sittende å se tv serie og hekle kanskje noen timer av gangen. Så redigering av film og spillet får jeg ikke gjort før i kveld? Jeg gleder meg så til å få brukt motivasjon,… men NÅR? Men det kommer nok tid. Takk for meg 😁

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *